0

Min kära i3:a är tillbaka!

Lämnade iväg i3:an i förra veckan för att åtgärda sakerna jag nämnde i förra inlägget och de har donat en hel del med kärran!

De bytte ett bakljus, de fixade skallrandet vid mätarhuset, elhissen på förarsidan smordes upp, de bytte någon bult i motorfästet, de gjorde en hjulinställning och även en mjukvaruuppdatering!
Jag är mycket nöjd med Holmgrens i Jönköping! De är trevliga och agerar seriöst! Ringde och rapporterade vad de gjorde så de får med beröm godkänt! Enda minuset var att bilen hade fått stå ute en del under veckan och de har rätt pricksäkra fåglar där, så 6-7 rejäla fågelskitar fick jag med på köpet… Fågelskitar måste man tvätta bort direkt, det fräter ju hål på lacken annars…

Efter uppdateringen kan man äntligen se batteri-procenten här uppe till vänster:
IMG_8038
Fast om jag fått välja så hade jag skippat trippmätaren och haft batterimätaren där hela tiden!

Tyckte faktiskt att bilen var tystare efter denna ”service” och att den drog mindre el! Är dock lite varmare än innan, men utan att snålköra allt för mycket så körde jag 105km, sedan testade jag att koppla in mig på 32A:s stolpen i Smålandsstenar och det fungerade faktiskt nu! Kunde kört 34km till enligt räckviddsmätaren innan jag kopplade in laddsladden (testade laddstolpen på 32A i 10 minuter under tiden jag handlade) och körde sedan hem 25km och hade 11.5% kvar. Snittade 14.6kWh/100km utan att späka mig!
IMG_8051
Den låga medelhastigheten beror på att jag satt i bilkö i evigheter i Jönköping… Hade aldrig orkat köa till och från jobbet på det viset. Galet…

Har under veckan kört plugin-hybrid-bil, en BMW 225XE Active Tourer, en kärra som driver framvagnen med en bensinmotor och bakvagnen på el. Har ett litet batteri på 7.7kWh. Jag skulle kunna skriva en massa om denna bilen, men den korta sammanfattningen är att jag diggade all utrustning i bilen, men inte drivlinan. Hade jag kommit från att ha kört fossilbil så hade jag nog blivit imponerad av den, men när man är van att köra på el så blir man ju bara förbannad när bensinmotorn startar… Tyckte även att den lät alldeles för mycket, var som ett lagerljud, men misstänker att det var run-flat-däcken som ställde till detta… Fick dessutom TANKA för första gången på länge… Inte roligt… Tanken var liten på bilen, så blev bara soppa för 400kr, men de pengarna får man många el-mil för!

Det var iallafall sååååååååå gött att få köra i3:an igen!

På tal om i3:an, ni har väl läst det senaste om 2017 års modell! Större batteri och 3-fasladdning! Den väcker lite ha-begär!

Edis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *