2

Är grymt nöjd med i3:an!

Ja, vintern i en elbil är ju egentligen ingen höjdare rent räckviddsmässigt, men jag kör sällan på långturer med den ändå, så inget jag har lidit av. Men… Det finns en grym fördel med elbilarna, det är visserligen inget unikt bara för elbilar, men det är såååå gott att ha ställt in avresetid i bilen så när man kommer ut är den helt uppvärmd och man behöver inte ens fundera på isskrapan. Kan ju styra klimatanläggningen både från dator och mobilen, samt dessutom fjärrkontrollen också och allt detta har fungerat KLOCKRENT för mig under hela vintern!

Har hunnit passera 1000mil (gjorde det idag) och har väl gjort av med ca 11 liter bensin hittills. Mesta litrarna har gått åt till provkörning av REX:en, men den har räddat mig några gånger. Är riktigt skönt att ha det trumfkortet!

Har varit dålig på att uppdatera här, men mest för att jag mest har kört vardagskörningar. Här kommer dock en liten resumé, lite slumpvisa bilder i kronologisk o-ordning 🙂

Var nyligen på Elmia och de har 8 jättefina laddplatser, man fick hämta ett laddkort i kundtjänsten.
160405_02

Var några fler som laddade också, fint att komma ut till en fulltankad kärra! Tack Elmia!!
160405_01

Så ser det ut på jobbet ibland, elbilar är grejer det! Två Leafar, varav en Tekna.
160405_03

Gillade denna placering av snabbladdare i Varberg, gott att köra intill på det viset, hade ju gått att ha två platser till på ”baksidan”. Men å andra sidan kan man bara ladda en bil i taget ändå… Men i framtiden kanske det är bra att placera de som bensinpumparna på en mack.
160405_04

Snabbladdade i Varberg för att komma till…
160405_06

Jag och en kollega provkörde en P90D, en ”Luda”. Satan vad den går… Kan tänka mig en sådan, trots att kvalitetskänslan inte riktigt är Tysk 😉
Har en film från min autopilotskörning som vi skickade till Tesla, den var lite väl spännande efter fem sekunders prov. En sak är säker, behöver ni betatestare för att testa saker, så ring mig, jag har förmågan att råka ut för spännande fel 🙂
160405_05

Tillbaka på hemmaplan, ibland är det trångt på laddplatserna, fossilbilarna gillar att parkera där också…
Gillar inte riktigt placeringen av laddintaget på i3:an, brukar trä kabeln så här för att det inte ska skava i onödan på bilen…
160405_08

Jag brukar alltid förespråka dubbdäck, för de gångerna man behöver vinterdäck på riktigt, då vill jag helst ha dubb som biter i backen… Men nu kör friktionsdäck, så kan man ju ge sig f-n på att det var en vintern med halt väglag var och varannan dag… Eftersom jag köpte mina hjul från Österrike, lite lätt begagnade, så kan man väl säga att det har varit lite spännande att köra ibland. Bakhjulsdriven bil, med gott om pulver, halvrisiga däck och kort hjulbas borde resultera i riktigt spännande resor varje dag. Men den har faktiskt varit riktigt nice att köra ändå, det tråkiga är att den knappt går att sladda med, går ju inte att stänga av systemen så man kan göra det! Fast det kanske är lika bra det 🙂

Slutsatsen är dock att jag tycker att den har varit konsekvent att köra, inte råkat ut för några större överraskningar som ställt till det. Värsta jag råkade ut för var REN ishalka, fast det märktes inte förrän jag släppte gasen och den skulle regenerera, det bara gled och man kände lite hur den försökte regenerera, det var lite otäckt innan man fattade hur det låg till.
160405_07

Den har varit nytvättad ett antal gånger!
160405_10

Däcktrycket påverkas faktiskt ganska mycket med temperaturen! Vid noll grader ute ligger trycket bak på nästan 2.7bar!
160405_11

Syns inte på denna snöbilden, men återigen, laddluckan är inte helt lysande, den är inte rolig när det har snöat, har funderat på att printa ut något smart skydd med 3D-printern, får bli tills nästa vinter.
160405_13

En elbilswannabe till, inser att jag har tagit rätt många sådana här bilder på folk som inte ser att det är en laddplats. En del SKITER i det… Man kanske borde börja parkera elbilarna framför pumparna på mackarna någon dag per år tills folk lär sig 🙂
160405_14

Clever har gjort elbilslivet lättare! Sååååå gott att kunna snabbladda på så många platser i omgivningen!
160405_15

Förresten, började ju inlägget med att prata om räckvidd. Min korta slutledning är att jag nog hade kunnat komma 8-9 mil om man kört i ett sträck (bilen är ju uppvärmd då) utan att behöva späka sig och köra utan värme i bilen. Blir spännande att se hur långt den går på sommaren, har ju inte upplevt det i i3:an ännu. Men räckviddsprognosen i i3:an känns otroligt mycket slugare än i Leafen iallafall, lite mer tysk precision helt enkelt…

Jag är grymt nöjd med bilen, varje resa är ett rent nöje! Men det finns naturligtvis saker som går att förbättra, här är något:
– Önskar att den inte vore så vindkänslig, blåser det hård sidvind så är den för svajig i mitt tycke
– Bättre webläsare i bilen…
– Den automatiska intervalltorkaren är inte helt klockren, den är lite inkonsekvent. Vart tog den tyska precisionen vägen? 🙂

Saker som verkstaden ska få kika på min bil:
– Kondens i ena bakljuset, har varit så under hela vintern
– Ett skallrande ljud från mätarhuset när det är runt nollan och minus ute, lätt irriterande när bilen är så tyst i övrigt.
– Har ett antal gånger råkat ut för att den inte vill ladda på Mode 3-laddstolpar. Den larmar för att nätspänningen är för låg, har ibland fungerat att minska från 32A till 20A-läget, men nu senast hjälpte inte ens det. Har hänt på IKEA i Göteborg och på torget i Smålandsstenar. Har den lite för kort ”testperiod” när den påbörjar laddningen? Eller för snålt inställt spänningsområde?

Kollade ju på Teslas evenemang när de presenterade Model 3, helt klart spännande att så många har reserverat en sådan. Känns som att elbilar är på gång ordentligt nu!

Om jag har reserverat en Tesla Model 3? Nej, jag räknar nog med att BMW kommer med något nice tills oktober 2018 när jag ska lämna tillbaka min i3:a! Eller en begagnad Model S kanske?

Edis

2 Comments

  1. Har också problem på tex IKEA. Dessa stolpar berättar för bilen att dom är 32A, men är avsäkrade för 16A. Normalt är 100% av automatsäkringarna utlösta. Lyft upp locket och sätt säkringen i översta läget. Sänk till reducerad AC. Därefter brukar det funka.

    • Ok, låter märkligt att de har gjort så med stolparna. Kollade säkringarna och körde med reducerad AC, hjälpte inte det heller, så jag kopplade in den vanliga kabeln istället.
      Med vänlig hälsning, Johan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *