0

Årsrapport 2020

Har skrivit alldeles för lite här på, men kör inte så mycket med bilen och eftersom solen inte har börjat lysa ordentligt förrän på sistone, så har jag inte haft så mycket matnyttigt. Nu kommer dock årsrapporten på solcellerna och lite info om bilen.

Vi börjar med solcellerna, produktionen blev drygt 17.5MWh under 2020:

Med tanke på att jag inte fick leverera fullt förrän 30 april, så är jag väldigt nöjd!

Är lite smått, men ta högerknappen på bilden och välj ”Öppna i ny flik” så blir den aningens större iallafall.

Mitt resultat för året blev 18269kr i ”förtjänst” på solcellerna! Detta gör att min plan på att de har betalat sig på 6-7 år är möjligt. Ser ut som 7 år i det här läget, men mycket beror ju på hur elpriset blir framöver, så det är svårt att räkna på det exakt. Men jag fortsätter att följa upp detta.

Jag har ju gått över till Skellefteå Kraft och kör tim-spotpris, så det är bökigare att följa upp nu. Man får räkningar från både E.On och SK och sammanräkningen från solcellerna sker separat, så jag saknar att bara få en räkning…

Nu på sistone har ju elpriserna stuckit upp rejält, lite oroväckande dyrt… Solcellerna producerar ju inte mycket på vintern, så man får verkligen vara glad när solen kikar fram.

Blev några fina dagar i januari, var över 50kWh den 31.


En bild från helgen, trots frosten, så producerar den en hel del när denna bilden togs.

Lite senare på dagen, solen står lågt, så vissa träd på andra sidan skuggar lite, men de tänker jag inte såga ner, det dröjer inte länge innan solen står högre ändå.


Över till bilen!

Bilen går som den ska, även om vintern, med snö, slask och is är en jobbig tid med elbil. Jag har ju lärt mig att hålla laddluckorna rena från snö, försöker se till så att lister och annat inte fryser fast, så jag klarar mig helt OK. Nu förvärmer jag för det mesta, men frusna dörrhandtag, fastfrusen list till rutorna på dörrarna är saker man råkar ut för ändå. Men, en sak till som är lite jobbig, framlyktorna fryser ju och LED:arna värmer inte upp lyktorna, så man måste värma lyktorna med händerna eller spruta på lite De-Icer och torka rent lyktorna. Men det är kallt…

Vad har hänt annars med bilen? Jag hade ganska mycket kondens i ena bakljuset, så det kom Tesla hem och bytte på bilen när den stod hos mina föräldrar. Grym service!

På fredag ska jag dock åka till Göteborg, för jag har fått kondens i framlyktorna, så det fryser på insidan av lyktorna. Så jag hoppas att de byter dessa!

Här är frosten på insidan:

Tvättar av bilen med jämna mellanrum, men den blir ju snabbt skitig igen, men man är lika nöjd varje gång man ger den lite omsorg. Det är pärlan värd. Här är den dock skitig, tog aldrig en efterbild…

Runt jul så dök en ny uppdatering upp, de har ändrat och donat lite med utseendet på skärmen och de har lagt in några nya spel. Gillar Solitaire, så jag kommer troligtvis att tycka att ett laddstopp är för kort om jag börjar spela det under laddningen… I USA fick de dock ”Boom Box”, så de kan busa med att spela ljud utanför bilen. Antar att det inte blir tillåtet i Sverige.

När det gäller Tesla i övrigt, så har det ju hänt en hel del. Tidigare i år kom ju 3:orna i en uppdaterad version med värmepump, elbaklucka, lite uppdaterad inredning, svarta lister, andra framlyktor, andra fälgar och lite annat smått och gott. Visst blev man sugen på att byta, men är grymt nöjd med min så det blir inget med det.

MEN!

Nyligen presenterades en Refresh på Model X och Model S. Klart trevliga uppdateringar! Inredningen ser väldigt bra ut! När det gäller ratten, så vetetusan om jag vill ha den, men ska nog finnas i rund version också enligt någon bild jag sett på nätet.


Kolla in detta på Tesla:s hemsida och ska du beställa, så får du gärna göra det via min länk:
https://ts.la/johan94004
Då får både du och jag 150mil gratis laddning på Teslas Superchargers. Ingen som har gjort det hittills, så passa på att vara först 😉

Ha det fint, så hörs vi framöver!

Edis

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *