En liten roadtrip

I fredags förra veckan var jag iväg på en biltur och kollade på minitraktorer och det slutade med att det blev en ganska lång hajk, blev drygt 46 mil i Leafen.

Det var en ganska fin dag, några plusgrader på dagen med lite solsken, men det regnade lite senare och det blev till och med minusgrader senare på kvällen, så det var lite varierade förutsättningar.

Körde mestadels 80-90-vägar, men körde 120 mellan Falkenberg och Varberg. Slösade för att försöka öka tempen i batterierna innan snabbladdningen.

Hursomhelst så laddade jag på Clevers laddare under tiden jag käkade snabbmat i Varberg.

Det blev onödigt länge där, men satt i bilen och försökte ringa några säljare för att få till visningar av maskiner. Det var inga elbilar som kom och köade, då hade jag flyttat mig långt tidigare. Vi måste lära oss att inte stå och mjölkladda vid snabbladdare. Man bör undvika att ladda över 80%, då börjar det gå alldeles för segt att ladda.

Den laddningen kostade ca 90kr via Clever.

Körde sedan och kollade på en minitraktor och passade därefter på att springa in på Jula i Varberg, kul att de har satt upp laddstolpar där! Laddade bara med ca 3.6kW, så var lite klent, men fick några procent under shoppingen där.

Bra där! Mer sådana parkeringar! 🙂

Efter detta körde jag mot Borås, för jag skulle vidare till Vara som ligger ca 7 mil norr om Borås. Körde till Preem i Borås och testade på att minutladda…

Siktade på att se till så att jag hade ca 180km i räckvidd, så blev en laddning i 18 minuter och fick då i 10.8kWh och det kostade 36kr. Alltså 3.33kr/kWh! Hmmm… Kanske är rätt bra med minutladdning när laddarna verkligen matar på lite kräm 🙂

Körde sedan upp till Vara, använde Google Maps via Apple Play, fungerade kanon och det blev 66km på småvägar, så jag hade god marginal att komma tillbaka till Borås igen.

Men… På väg från Vara gjorde jag misstaget att använda bilens navigator och valde laddstolpen jag laddat på senast. Om det var jag som missade någon avfart, eller om jag blev lurad vete f-n, men körde ett par mil och insåg att jag inte var på samma väg som jag körde uppåt. Avståndet i navigatorn verkar dessutom visa fågelvägen till målet (helt galet att ha det så) så lätt att bli lurad av den.
Det slutade iallafall med en tur på 9-10mil så det var tur att jag hade lite marginal, när jag landade vid laddaren hade jag 6% kvar enligt bilens display. Lite onödigt spännande…

Laddade där i 35 minuter, käkade en Skagen-Röra-Baugette och snackade elbil med killen på Preem och fick hem 24.3kWh, så elpriset hamnade på 2.88kr/kWh. Bra fart och bra pris! Så här ska minutladdning fungera!

Körde sedan hem och landade med 14% kvar hemma och hade då kört 462km (nollade några km hemifrån).

Den långa körtiden beror på att jag satt en hel del med bilen på tomgång under dagen.

Så sammanfattar man dagen så snittade jag 16.2kWh/100km och de 46milen kostade 196kr i snabbladdning.

En kul resa, dessvärre är det bara att inse att jag efter 2 månader redan har förbrukat 410 av mina 1200 leasingmil. Får kanske ta höjd för 1200 övermil istället för 800…

Lärde mig även att jag ska använda navigatorn via telefonen i framtiden…