Data från LeafSpy Pro

Hade ju LeafSpy på min Android tidigare och saknade verkligen motsvarande till i3:an. Tyvärr fungerade inte min blåtandsdongle till iPhone, så jag köpte en på Ebay. Som inte fungerade ihop med Leafen, så det fick bli ett dyrare alternativ. Blev denna från Kjelle:
OBD-adapter hos Kjell & Co

Den verkar fungera hyfsat, har tappat kontakten några gånger under färd, men det kan lika gärna ha berott på iPaden. Enda nackdelen är att den blinkar och lyser upp som ett disco…

Ska montera svart folie på den, så man slipper bli bländad.

Man kan stänga av diverse ljud, så nu slipper jag backtutandet och vinandet utan att behöva trycka på knappen 😀

Man kan se hastighets- och höjdlogg

Man kan logga en snabbladdning. Hacken i kurvan beror på tappad kontakt (jag klantade mig lite).

Man kan se SOH (state of health) också, min står på 99.4%, vilket jag tycker verkar bra (chassienumret är fiktivt om någon undrar).

SOC är ju State of Charge och det är här LeafSpy är rena drömmen att använda. Det ger en mer korrekt bild av batterinivån och när man jämför, så är bilden lite skev. Så jag gjorde så att jag försökte dokumentera SOC jämfört med vad Leafens display visar i procent. Det blir då så här:

Den blåa är displayen i bilen och den orangea är SOC i LeafSpy. Det ni ser här är att SOC är ca 96% när Leafens display står på 100%, men i andra änden så är det ca 11.5% kvar när Leafen visar 0% i displayen. Ojämnheten i kurvan beror på att jag kanske inte alltid prickade rätt när Leafens display slog om. Verkar kunna diffa lite mellan körningarna också har jag märkt.

De är ganska lika vid 72-75%, det är där brytgränsen går på min bil.

Denna varning kom vid 9%

Då stod LeafSpy på 19%

Utan LeafSpy hade man börjat bli nervös vid det här laget:

Den låga medelhastigheten beror på att jag suttit med bilen igång ganska mycket, körde inte energieffektivt alls idag heller, ville få till kurvan genom att tömma batteriet ganska snabbt.

Så här såg det ut när jag stannade hemma

Gott med lite extra marginal i botten iallafall! Nu är detta min bil idag och det kan säkerligen skilja en massa mellan olika bilar och olika förhållanden, så ta inte för givet att ni kan köra en massa under 0%. Jag vet ju inte om man kan lita till 100% på LeafSpy heller. Men det fanns nog två mils lugn körning kvar efter att jag passerat 0%. Men jag gissar att batterispänningen avgör när bilen vill strejka och ju hårdare man gasar, desto lägre spänning blir det och då är nog risken att bilen vill ge upp.

Hmmmm, ser ni att jag har passerat 200mil… Har inte ens haft bilen en månad ännu, så kan nog bli rätt många övermil i leasingen. Njuter dock av milen hittills 😀