5

Saknar jag i3:an? Mina synpunkter hittills…

Nu har jag haft bilen ett par veckor och har kört 150 mil, så mina 100 mil per månad i leasingen blir jobbig att hålla… När jag kör bilen så tänker man på skillnader och vad man saknar, så jag tänkte försöka mig på att plita ner lite av mina tankar hittills.

Det kanske inte är helt rättvist att jämföra en 3 år gammal bil med en ny, med olika utrustningsnivåer. Det enda gemensamma är egentligen bara att nybilspriset var rätt likt (ca 400kkr).

Detta saknar jag från i3:an:
Accelerationen. Leafen är inte trött, men det märks att den är tyngre.
Att man kan fälla baksätena så att det blir ett platt utrymme.
Att man kunde starta värmaren via fjärrkontrollen.
Nyckeln är bättre, är lättare att träffa rätt knapp utan att kolla på nyckeln.
Parkeringsvärmaren går en extra stund efter avresetiden, sätter man 07:00 på Leafen, så slutar den 07:00. i3:an körde nog upp till 15 minuter extra.
Hade inbyggd hårddisk med 20GB musik.
Bättre mottagning på radion.
Bildskärmens kvalitet.
Backkamerans bildkvalitet.
Korrektheten gällande hastigheten.
Räckviddsprognosen, tyskarna kan räkna!
Den ”stack ut” lite.
Appen fungerade bra förr (den förra appen), men fungerade sämre mot slutet, men tycker att BMW:s är marginellt bättre.
Navigatorn är mer nice.
Touchkontrollen var rätt nice.
i3:an drar lite mindre el känns det som hittills.
Den automatiska värmningen av sidospeglarna.
Så fort man stänger av laddningen, så slutar förvärmaren i bilen på Leafen. Den fortsatte värma i i3:an.
Avsaknaden av varningsljud och plingande och liknande elände! Underbart tyst om i3:an 🙂 .
Den automatiskt resettande färddatorn efter ex.vis fyra timmars stillastående.
Även om e-Pedal är bra på Leafen, så tycker jag att känslan är bättre i i3:an.
Att farthållarknapparna sitter på vänstersidan, men det går väl över 🙂 .
Temperaturhållningen av batteriet (riktigt illa att de inte har kylning på Leafens batteri).
MAN SLIPPER TRYCKA PÅ EN OK-KNAPP varje gång man startar bilen…

Detta är bättre på Leafen än min gamla i3:a:
Räckvidden!
Laddlucka i fronten!!
Belysningen är överlägsen, riktigt bra helljus.
Pro-Pilot med laneassist. Grymt go på lite större vägar där man plöjer mil.
Rattvärme, ååååh, helt fantastiskt!
Touchskärm, bra med det, men en liiiite bättre hade suttit fint.
Keyless Entry, ack så bekvämt.
Adaptiv farthållare, vill nog aldrig vara utan det igen.
Hastighetsskyltavläsning, faktiskt riktigt bra när man kör på vägar man inte känner till.
Den visar laddhastigheten i displayen under laddning!
Inte vinglig på samma vis som i3:an i lite högre hastigheter.
Round-View, underbart vid parkering i fickor med väl utmärkta linjer.
Skinninredning. Var svindyrt att välja det paketet till i3:an…
Apple Carplay, dock synd att man måste använda sladd.
Gott att ha vanliga däckdimensioner, håller längre och är billigare.
Den fortsätter att ladda, även om man låser upp bilen. På i3:an stoppades laddningen och det tog en bra stund innan den hoppade igång igen.
Navigatorn varnar för fartkameror.
Navigatorn i bilen är sämre, men Google maps via telefonen/carplay är bättre.
Billigare försäkring.

Detta är mycket bättre sedan min förra Leaf:
Den är snyggare (även om jag inte tycker att denna är snygg).
Rattvärmen, är mycket jämnare temperaturkurva på regleringen nu.
Lysena, grymt bra helljus i den nya.
Inredningen (Tekna nu, Acenta tidigare).
Instrumenteringen är bättre och mera flexibel.
Känns lite större i bakänden.
Räckviddsprognosen verkar stabilare.
Touchskärmen är bättre (kunde dock varit bättre).
Appen är bättre, men inte bra.
Räckvidden av förklarliga skäl 🙂

Detta kan de göra bättre på den nya Leafen:
Farthållarfunktionen är lite stissig, de kunde ha gjort den så att den agerar mjukare, upplevs som hackig. Likadant gillar jag inte att man MÅSTE släppa gasen för att farthållaren ska ”ta över”.
En touchskärm med bättre skärm.
Bättre kameror, rätt usel bild, men fungerar hyffsat.
Göm slutsteget på ett bättre ställe, ligger jättedumt i bagaget när man ska lasta in prylar.
Dags att satsa på CCS EU!
Något vettigt ställe att lägga solglasögonen på.
Laddluckan, rinner ju lätt vatten in i kontakterna, inte så kul på vintern.
Tycker nog att det borde gå att sänka framstolarna mer, borde göra att långa får problem att sitta i den nya Leafen.
Skippa OK-knapps-tvånget vid uppstarten! Har jag godkänt det en gång, så har jag…
Klimatanläggningen är lite skum, satt med värmen igång när jag laddade idag och ibland reglerar den fläkten väldigt ologiskt och ojämnt.

Saknar jag då i3:an?
Nja, inte så mycket som jag trodde.

Kommer jag på fler saker, så fyller jag på listan!

Edis

5 Comments

  1. Kan man ha bilen igång under laddning och gå ur den och låsa? Eller vill den inte låsa då? Tänkte alltså om man vill ha saker igång (leafspy t.ex) under laddning för loggning.)

    • Tjenare!

      Testade hemma ikväll och det gick inte att låsa den med bilen eller tändningen igång. Däremot loggar Leaf Spy data även om bilen inte är igång, så det går att logga under laddning utan att behöva sitta i bilen.

      MVH Johan

      • Ah! Det var värst! Trodde att OBD-uttaget blev strömlöst så snart man stängde av bilen! 🙂
        Nu är det nog bara 3 veckor kvar till jag får min… dagarna går lika långsamt som december gjorde när man var barn. 😀

  2. Förstår att du jämför med din gamla bil men för att försvara i3 lite så har jag led ljus på både hel- och halvljus och ”keyless entry” på min 2018 i3s. Och bredare däck så inte vinglig heller, min slutar att ladda när jag öppnar passagerardörren endast. Vad jag stör mig på däremot är att förutom att inte kunna se laddhastighet som du kan i Leaf inte ens får se hur mycket den har laddat utan att sitta och sätta på /stänga av tändning eller stereon. Riktigt dum grej, och laddlucka i mitten av bilen hade jag också velat ha.

    • Jag provkörde i3s:en och visst var den stabilare, men den hade inte så mycket bredare hjul (var 175:or bak på min REX, visserligen 155 fram), däremot större sommarfälgar (20″), lite sänkt och lite bredare hjulbas, men man får en hel del vinglighet med sig ”tack vare” den höga profilen på vinterhjulen eftersom de fortfarande inte finns i andra dimensioner.

      Ska man hamna på liknande utrustningsnivå i i3:an som i Leafen, så kostar det tyvärr väldigt mycket också. En i3s utan skinninredning och med ganska snål utrustning skulle hamna på över 6000kr/månad i en 3-årsleasing för mig och då fick man dessutom betala runt 8000kr/månad i början innan miljöbilspremien hade anlänt till BMW finans. Leafen kommer att kosta mig ca 4000kr/månad om jag kör 2000mil detta året.

      Jag gillade verkligen i3:an och ser tillbaka på tiden med glädje, men jag trodde att jag skulle sakna i3:an mer än vad jag gör.

      Laddluckan fram är verkligen guld värd. Hände ju ganska många gånger att man inte kunde ladda i3:an för att det stod en bil i fel ruta på laddplatserna. Längre sladdar på laddarna hade ju inte varit fel i och för sig, men en laddlucka i mitten på fronten eller baken borde vara standard på elbilar! Vi får hoppas att BMW uppdaterar mjukvaran så att du kan se laddhastigheten också, eller så att man får en fin laddtrend som i Teslorna annars 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *