0

Ser utvecklingspotentialen…

Elbilen tuffar på, men har inte så långt till jobbet nuförtiden, så det blir jobbigt att komma upp i 2000 mil det här året. Istället för minst 50km varje dag, så blir det ca 16km. Men det gör ju att man får ta lite långturer ibland 🙂

Idag blev det en tur upp till Göteborg och då är det behov av snabbladdning, vill ju REX:a så lite som möjligt. Laddade klockrent på Clevers laddare i Varberg på morgonen, dock måste man ha ett RFID-kort, men går att köpa i närheten om man inte har ett sådant. Clever har ju byggt ut friskt i min närhet, så det blir nästan alltid deras stolpar jag nyttjar. De har bra koll på sina stolpar och de har alltid fungerat klockrent för mig.

Var på Automässan och eftersom det inte fanns några laddplatser tillgängliga vid Svenska Mässan så tänkte vi snabbladda en stund i GBG på vägen hem och den närmaste låg vid Preem nära Ullevi. Det var en Fortum Charge & Drive-stolpe där. Mina erfarenheter hittills av Fortum har bestått av den otroligt kassa laddaren i Falkenberg, har sedan Leaftiden inte ens kört nära den stolpen eftersom den aldrig fungerade. Men kul att testa om den här fungerade bra!

Sagt och gjort, kom dit och läste instruktionen för SMS:

Såg Ni att det stod UNKNOWN på alla knappar på skärmen? Känns bra det här…

På stolpen stod det S176, så jag messade enligt nedan:

Anledningen till att jag skrev C istället för B, var att jag då pratade med supporten och hon sa att jag skulle skriva C, det satt en klisterlapp med C på CCS EU-platsen också. Logiskt svar de skickar från sitt system då…

Testade även B

Efter drygt 10 minuter i telefon med supporten, en omstart av stolpen och en hög med SMS och en hel del klagande på instruktionen på stolpen så fixade hon 30 minuters laddning på distans. Det var ju bra… Så jag tackade och la på luren. Efter 5 sekunder la laddningen av… Gick inte starta och kunde inte koppla bort sladden från bilen!

Då blev vi RÄTT förbannade, så jag tryckte in nödstoppet så jag fick ut sladden (återställde nödstoppet efter det) sedan REX:ade vi till Varberg igen…

Ringde supporten på vägen ner och berättade om stolpen, men damen jag hamnade hos då hade lite bättre koll. Jag skulle skrivit START S176C alltså inget mellanslag efter stolpens nummer… Vad f-n…

Usch…
Vad är det för nötter som har skrivit instruktionen?
Vad är det för nötter som har programmerat upp SMS-systemet…
Borde varit det första de reagerat över i supporten, jag borde inte varit den enda som råkat ut för detta…

Personligen så tycker jag att det är katastrof att man ska behöva regga RFID-kort, ha speciella appar och liknande lösningar. Fixa kortbetalningslösningar! Det var kallt ute idag, lagom rått och laddplatsen var under ett träd där det droppade vatten med jämna mellanrum, träffade rakt på telefonen under samtalet med supporten, vi ville hem snarast, men tappade säkert 20 minuter på den här stolpen. Stod ute i minst 15 minuter och frös…
Att lösa en parkeringsbiljett och parkera några timmar vid mässan var inga problem att göra med ett kort.

Om gemene man som inte är elbilsfanatiker ska börja köra elbil, så måste det här bli bättre!

Jag är återigen SJUKT nöjd över att ha REX. Nu har jag kört ca 2400 mil och är väl uppe i 25 liter bensin.

En sista reflektion är att jag är sjukt glad att jag inte bor i en storstad! Det kostade 80kr att parkera i typ 4 timmar…

Edis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *