4

ÄNTLIGEN en snabbladdare!

Ja, vad ska man säga, har inte skrivit så mycket här, dels för att de som gör appen för WordPress tog bort så man inte kunde lägga in bilder i rätt storlek från telefonen och dels har jag nog inte haft så mycket att säga om vinterperioden, har mest kört till och från jobbet och då har den fungerat bra, framförallt att komma ut till en bil som är varm och go, med rattvärme och allt, men några längre resor har det inte blivit. Utbyggnaden av snabbladdare har också uteblivit, så jag har harvat runt med elbilen inom en ganska snäv cirkel under vintern. Har dock kört 1630mil hittills och kommer nog upp i 2000 innan året har gått. Rätt imponerande ändå!

Den har i stort sett fungerat bra, trodde dock inte att räckvidden skulle minska så mycket på vintern. Räknar nu med ca 10-11 mil på vintern och 14-15 mil på sommaren, såvida man inte vill agera väg-lus och propp för andra trafikanter.

Men idag känner jag mig FRI! Det finns numera en snabbladdare i Värnamo, vid Statoil nära Biltema, så nu åker jag till Biltema i Värnamo istället för Halmstad. Tänk vad en snabbladdare kan göra för affärsverksamheten 🙂

Detta är faktiskt bara andra gången jag snabbladdar överhuvudtaget! En ny värld har öppnat sig 🙂
IMG_1962

Svårt att ta bilder, men från 48 till 54% på 2 minuter, laddar således runt 30kW vid detta tillfället
IMG_1963

Tog en kopp kaffe och bulle en stund, roligt att se reaktionerna, var framme en herre och tog bilder på bilen när den laddade, så lite ovanlig syn i vardagen är de nog, de kära elbilarna.
IMG_1964

Det går rätt segt mot slutet, så i snitt blev det runt 15kW i laddning. En kollega som passerade senare under dagen laddade ungefär lika mycket effekt, fast på 20 minuter.
IMG_1965

Leasingen är snart slut och det är dags att lämna tillbaka bilen, har dock förhoppningar om att kunna fortsätta leasa den ett par år till. Skulle vilja ha längre räckvidd, men det verkar poppa upp lite snabbladdare här och var nu, så jag klarar mig till de flesta av mina körningar i vardagen.

Elbilarna är här för att stanna!

Edis

4 Comments

  1. Trevlig blogg, intressanta iakttagelser och som Leafleasare i 6 månader känner jag igen mycket av det du skrivet om.
    Jag är nyfiken på hur de hanterar själva friköpningsbiten hos bilhandlaren? Du skrev aldrig priser eller detaljer runt ”förhandlingen” och jag som noob i leasingbranschen hade uppskattat att få reda på vad jag kan vänta mig när den tiden kommer.
    Hur upplevde du tex deras bedömning om slitage?

    • Tackar! Kul att du känner igen dig 🙂

      Det är nog egentligen inte meningen att man ska köpa loss bilarna alls när man privatleasar, faktum är att BMW kör med raka besked, bilen går inte att köpa loss. Nissan och Santander drog så länge på beskeden om fortsatt leasing och ett i mina ögon för högt restvärde i jämförelse med vad de såldes för på KVD, så jag ville inte köpa loss den för ca 220kkr som de ville ha. Sååå ha INGA förhoppningar om att köpa loss bilen under en enkel process, så kommer du inte att bli besviken.

      När det gäller slitaget så var min bil minimalt sliten, i princip nyskick, så jag fick beröm.

      Nu när jag fick min BMW så fick jag en broschyr om vad de anser är normalt slitage, med lite exempel-bilder och allt. Riktigt bra faktiskt, det borde fler ta efter!

    • Hehe, om vi säger så här… Det enda jag saknar från Leafen är rattvärmen och keyless entry 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *