0

Köstar de nåt?!

Jag har bara snabbladdat en gång hittills, men då var det en nödvändighet för att kunna ta mig hem, det var gratis. Tack IKEA!
Hade det funnits en snabbladdare i Halmstad hade jag torligtvis laddat många fler gånger. Har inget emot att betala för detta, men nu när de börjar att ta betalt för laddningen så har de saltat på rejält.
Se här:
http://www.vattenfall.se/sv/ladda-pa-stan-med-laddkort.htm
och här:
http://www.fortum.se/countries/se/privat/charge-drive/rfid/pages/default.aspx
3kr/minut att ladda!
Står man i 30 minuter har man kanske fått in 12-14kWh vilket ger 6-7 mil på vintern, lite längre om man kör utan värme. 90kr för 7 mil… Nja… Inte riktigt så att man ropar halleluja.
Vi lär inte se många laddhybrider stå och snabbladda, det är visserligen en fördel (mindre risk för kö), men när det i princip kommer att kosta lika mycket som att köra dieselbil så tycker jag att de är lite snett ute. Elbolagen är ju egentligen de riktiga vinnarna på elbilar, jag har ju ökat min elförbrukning med ca 3000kWh och det blir ju en hel del pengar. Om de ska ta såpass mycket betalt som de kommer att göra, så är ju risken stor att färre väljer att köra elbil, just för att man ser att det är billigare att köra diesel än att ladda en elbil på en elmack.

Jag vet ju att stationerna är dyra och jag förstår att de kostar att underhålla, men samtidigt slutar det ju ofta med att man käkar något i närheten och gör av med pengar i butiker i närheten av laddarna. Att man ska ta betalt, det har jag inget emot, men det känns inte så långsiktigt att göra det billigare att köra en dieselbil… Inte nog med att man behöver köra sakta, snåla med värmen och vänta en halvtimme på att den ska laddas, man får betala lika mycket som om man kört en fossilbil. Det talar inte riktigt för elbilarna…

Jag börjar nog ångra mitt engagemang för snabbladdare och Green Charge är nog rätt ute med sina mycket billigare 3-fasladdare. Ska man ha en elbil så ska den gå att ladda fort via 3-fas… Gäller bara att få elbilstillverkarna att haka på tåget också… Renault Zoe:n har ju en klockren lösning om man ska vara ärlig. Tror visserligen mer på att ladda med likström pga att det skiljer i nätspänning världen över, men det är alldeles för dyrt att installera en snabbladdare idag.

Över till bilen:
IMG_0202.JPG
Har nyligen passerat 1000mil i Leafen och jisses vad man har ändrat ståndpunkter under den här resan, det har varit en väldigt nyttig erfarenhet! Jag är ju inte helt nöjd med hur Nissan har skött kontakten med oss som har hakat på den här leasingdealen, men så här i efterhand är jag trots allt lite nöjd att vi inte fick ett pris på att köpa loss den i slutet på sommaren, för då var jag helt inne på att köpa loss den. Men först runt nyår fick vi svar, då ett högre pris än det angivna restvärdet på kontraktet och med den nyvunna erfarenheten om vinterräckvidden så är det just nu ganska långt ifrån att köpa loss den.

Jag klarar mig inte med bara en elbil, utan måste ha en fossilbil också, just pga räckvidden och avsaknaden av vettiga laddare, typ i Halmstad. De kommer nog, men mitt tålamod räcker inte riktigt till att vänta på bättre tider. Jag gillar att köra bil och friheten som infinner sig när man sätter sig bakom ratten i en fossilbil är rätt go… Att ha två bruksbilar, trots att man bara behöver en känns inte riktigt bra och kostar en hel del i onödan…

Är man däremot tvungen att ha två bilar oavsett, då är Leafen helt klart ett väldigt ekonomiskt alternativ. Det blir riktigt fina siffror om man köper den någorlunda billigt och tänker äga den i många år.

En elbil som går 30 mil på vintern och kostar 300000kr. Då snackar vi genombrott!

Edis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *