78 mil med släp

Igår blev det en liten roadtrip med släp, var uppe i Karlskoga och hämtade en sak till ett kommande projekt!

78 mil med släp bakom en elbil låter jobbigt, men det gick helt enligt plan!

Ber redan nu om ursäkt för att det blev ett långt reportage med många bilder, så om du har bråttom kan du lika gärna sluta läsa nu, eller hoppa längst ner för att se sammanställningen 😉

Började dagen med nästan fulladdad bil, startade förvärmningen och hade ställt laddningen på 5A, så var typ 98% när jag startade.


Startade strax efter 8 på morgonen, var ca 13 grader ute och i början var det ganska blött. Hade matat in Superchargern i Ödeshög som resmål.


Efter 13 mil hade jag ett snitt på 197 och enligt trenden skulle jag landa på 39% i Ödeshög.


Det blev torrare väder norröver och efter nästan 17 mil såg det ut som att jag skulle landa på 43%.


184.3km på ett snitt på 2.05kWh/mil


Pluggade in bilen och tog därefter av baklämmen på kärran. La den i skuffen, tänkte gjort det redan kvällen innan, men ville testa och se om det gjorde någon skillnad.


Laddning pågår, tror jag började på 44%, bäst är ju att börja på lägre nivå, men fick rätt bra fart ändå.


Man kan se laddningen i telefonen i princip i realtid, riktigt bra! Väldigt bra att ha koll på om man är inne och käkar, man hinner ju knappt käka upp innan det är dags att flytta bilen så man inte får böter av Tesla.


Stoppade vid 85% och siktade nu på Karlskoga.

Mitt test med att ta bort baklämmen verkade lovande!


Lägesrapport 132km från Ödeshög, det var nu bättre väder, 19 grader och växlande molnighet, så blev bra snitt, mycket bättre än väntat.


Började dock mörkna när jag närmade mig målet, mer ser att det regnar längre fram…


Exakt… Det var skyfall…


Väl på plats hamnade jag på 1.73kWh/mil i snitt, riktigt bra!


Efter att ha lastat och snackat en bra stund med säljaren, så siktade jag på att ladda hos LIDL i Karlskoga, hade sett bilder på deras nya laddare och det såg ut att gå att ladda med släp där.

Kunde inte låta bli att fota detta, visst är detta lite coolt.


Eller hur?!?


När jag kom fram till LIDL så stod det redan två hybrider och laddade AC, så fick göra något dumt… Parkera som en idiot… Men jag handlade snabbt och de hade två handikapplatser, hade den ena blivit upptagen hade jag flyttat kärran direkt.

Nu ser ni släpet utan baklämmen och med min fina last!


Ska bli något kul, ni kommer att få följa projektet!


Mitt nästa mål var en sväng förbi Motala för att käka middag, men nästa laddning skulle ske i Ödeshög igen, så knappade in det som mål. Kunde då se uppskattad förbrukning och då ge mig av när jag kände mig trygg. Tack till LIDL för strömmen och fina laddplatser! Jag handlade ju i butiken, så det fungerar ju att locka till sig kunder på detta viset!


Laddade till 66% och gav mig iväg mot Motala. Strax innan Askersund kom jag in i en SJUK hagelskur! HELT galet! Svensk sommar, bra förstadag på semestern 😀


Lite högre snitt med lass, men bättre än bilens förväntningar ändå, har navigatorn inställd på Motala som resmål är bäst att tillägga.


Efter att ha käkat i Motala siktade jag nu på Ödeshög igen. Skulle bli lite mer tajt.


Men det var lugnt, kom fram och hade 9% kvar.


Smidigt att köra intill och ladda


Snittet från Motala blev 2.11, men från Karlskoga blev det 2.07kWh/mil


15 grader ute och lite regn igen, men laddade på gött


Laddade till 76 procent, då hade jag god marginal hem


13 grader ute och lite högre snitt, men hade god marginal hem.


Körde via Hyltebruk, ville inte köra genvägen nu på kvällen. Mycket djur som springer där nu… Men snittet blev 2.08kWh/mil sista passet från Ödeshög.


Resan gick finfint, är väldigt nöjd. Är rätt lagom med paus efter 2.5 timme så var inte speciellt sliten när jag kom hem!

Här kommer en sammanställning
Långaryd- Ödeshög – 184.3km – 2.05kWh/mil
Ödeshög-Karlskoga – 200.8km – 1.73kWh/mil
Karlskoga-Ödeshög – 189.2km – 2.07kWh/mil
Ödeshög-Långaryd – 193.8km – 2.08kWh/mil

Målet låg ovanför Karlskoga, så saknas ca 12km i tabellen, så på totalen blev det ca 78 mil igår.

Sammanställning laddning
Tesla SUC Ödeshög – 32kWh – 24 minuter
LIDL Karlskoga – 39kWh – 40 minuter
Tesla SUC Ödeshög – 54kWh – 31 minuter

Har fortfarande kvar mil av de gratis man fick via referral när jag använde Robins kod. Man får 372kWh så det räcker längre än 150 mil, jag har laddat 7ggr hittills och har 157kWh kvar. LIDL kostar inget heller, såvida man inte räknar in det man shoppar, men hela resan igår var i princip gratis. Hade jag fått betala 3kr/kWh, så hade resan kostat 375kr och om det hade kostat 4kr/kWh så hade det blivit 500kr. Sedan får man väl lägga till att jag hade fullt när jag åkte och ca 20 när jag kom hem, så ska man vara ärlig så kostade laddningen hemma ca 50kr också.

I farsans bil hade soppan kostat 874kr (78*0.8*14).

Räknar man ihop det jag gjort av med enligt tabellerna och innehållet i batteriet (75+32+39+54-15=185kWh/78mil) så hamnade jag på ett snitt på 2.37kWh/mil.
Men hur kan det bli så, tänker ni säkert. Jo, under tiden man laddar har man ju ofta värme/kyla sentry mode osv igång, plus att det försvinner lite i värmeförluster och även fläktarna i laddarna.

I övrigt är jag fantastiskt nöjd med bilen! Det finns dock en sak som retar mig lite när man kör med släp, man kan inte ha autopiloten igång i trailer mode. DET hade varit nice. Funderade på att inaktivera det, men vågade inte. Vet inte om bilen kompenserar drivningen på något vis när man har släp. Att harva runt i 80km/h på stora vägar är inte så spännande, autopiloten hade klarat det galant…

Blir en långtur imorgon också, ska till Tesla i Malmö för lite småfix. Återkommer med rapport. Bilen har rullat 945 mil hittills, så kanske spräcker 1000mil imorgon.

Ha de fint!

Funderar du på att köpa en Tesla? Glöm inte att använda någons referral-länk när du beställer! Vill du använda min så är den:
https://ts.la/johan94004
Då får både du och jag 150mil gratis laddning på Teslas Superchargers.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>