10

Minuttaxa på slöa laddare gillas INTE!

Jag gillar egentligen tanken med minuttaxa, det ska resultera i att man inte står och laddar onödigt länge. Finns ju folk som tycker att de har rätt att stå tills de har laddat till 100%. Mitt tips: GÖR INTE DET! Ladda i princip aldrig över 80% vid en snabbladdare, för laddhastigheten blir alldeles för låg.

MEN…

Har skrivit om det tidigare, men jag tycker att minuttaxa är värdelöst! Detta för att olika laddare fungerar olika bra ihop med bilarna, temperaturen ute samt på batteriet påverkar och även dagsformen på laddaren… Vem skulle vilja köpa bensin per minut? Speciellt inte om flödet inte är konstant…

Över till konkreta bevis från gårdagen, var på Vattenfalls (Incharge) laddare vid MAX i Jönköping och laddade en stund. Precis innan jag skulle åka därifrån kunde man se att laddeffekten bara låg på 31kW!
Edit: Kollade på Uppladdning.nu och det verkar som att de har satt dit en 30kW-laddare där! Undrar om det är samma pris per minut på deras laddare som kan ge 50kW?!?

Förresten, känns rätt gott att ha lika lång räckvidd vid 49% i Leafen som jag hade med fullt batteri i i3:an 😀


Bara 9.79kWh på 19 minuter ger ett snitt på bara 31kW! 19 minuters laddning kostar 45,6kr vilket ger ett kWh-pris på 4.65kr.
Laddaren BORDE ge 43-45kW under förhållandena som var igår (Edit: Se ovan, verkar som att de bara har en laddare som kan ge 30kW där nu).

Jag kommer att bojkotta laddare som debiterar minuttaxa med så slöa laddare…

Här däremot, samma kväll fast i Värnamo på EOn:s laddare! De debiterar rätt, per kWh! Här ger den 42kW!

Några minuter senare, 43kW

Ännu senare, nu börjar det att dala lite

Var nyfiken på att se hur laddningen fungerade, så jag laddade ganska länge

Man får bara stå och ladda i 45 minuter och det var ingen kö där en onsdag-kväll, så höll ut rätt länge.

Detta resulterade i ett snitt på 38kW! Hade jag slutat lika snabbt som på MAX i Jönköping hade snittet hamnat på ca 44kW, vilket hade känts bättre om de nu ska envisas med minuttaxa.

Har även testat att ladda på laddaren i Hyltebruk och den är lika snabb som EOn:s laddare.

Har redan kört 72 mil med Leafen (på fyra dagar) och måste säga att jag är riktigt nöjd!

Edis

10 Comments

  1. Det var inte så att batteriet i leafen var lite varmt när du bara fick dryga 30kw? ”Rapid gate” slår ju lätt till om man kört en snabbladdning innan. 🙂

    • Nej, ingen hög batteritemp och körde ju dessutom ner till Värnamo efter slöladdningen och där gick det ju att ladda med bra fart.

      • Ok, sånna laddare vill man gärna undvika då! Jag får min Leaf 40 nu inom 1-2 månader. Kör nu en hybrid som ”egen” bil och så har vi en E-NV200 på jobbet.

        • Precis!

          Min dök upp lite tidigare än väntat, så hoppas att du får din snabbare också! Är det en Tekna med Pro-Pilot också?
          Det är jobbigt att vänta, men du väntar på något gott 🙂

          MVH Johan

          • Tyvärr inte Tekna… Jag hade möjlighet att hoppa på en 12-månaders privatleasing för 2995kr/månaden, men det fanns inga möjligheter att ändra specar. Blir nog bra ändå.. även om jag gärna haft Pro-Pilot. 🙂

  2. Kollade på Uppladdning.nu och det verkar som att de har satt dit en 30kW-laddare vid MAX i Jönköping. Hur är det på andra Vattenfalls-laddare, de har väl 50kW:are också? Är det samma minutpris på dessa?

  3. Alltid tråkigt med DC laddare som är märkta med 50 kW men är begränsade till ca 30 kW.
    Fast 4,65 kr/kWh är ju inte så dyrt jämfört med E.ONs 4,5 kr/kWh eller Clevers 5 kr/kWh.
    Vi stortrivs med vår ”36” kWh Leaf, ingen räckvidds ångest längre. Körningar över ca 30-40 mil kräver dock tålamod då laddningseffekten vid tredje laddningen kan vara 11-22 kW, men det gör vi bara ett par gånger per år så det får vara som det är.

    • Nä, 4.65kr är inte illa, men jag har ju avtal så det kostar 4kr hos EOn. Men när det inte fungerar som en normal laddning utan går mycket segare, så är det fel. Om jag räknar med att ladda på 44-45kW (vilket den borde ge) i 15 minuter så ger det drygt 11kWh, men den här laddaren ger då bara 7.5kWh. I 7.5-fallet blir det 4.8kr/kWh och i det som jag förväntade mig så skulle det bli 3.3kr/kWh.

      Det är bättre att ta betalt för kWh än per minut!

      • Jag kommer nog ta abb via Clever och kunna ladda för 2.50kr/kwh. Laddar man mer än ca 40kwh per månad på sånna snabbladdare blir det billigare, och jag tror jag kommer göra det då jag kör Gävle-Stockholm t.o.r ett par ggr i veckan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *