Räckvidd och laddfakta

Jaha, det här med räckvidden är ju den stora frågan med elbilar… I mitt fall kommer jag att klara av den större andelen av mina resor med Leafen, men här kommer ett litet utdrag med fakta från detta inlägg. Det finns även en app till telefonen med den info, kan rekommenderas att ladda hem.

Nåväl, här är lite siffror på hastighet och räckvidd som gäller på slät väg, utan värme eller AC, med en batteritemp på 20 grader, stängda rutor och fulladdat batteri:
56km/h – 213km
72km/h – 179km
89km/h – 143km
97km/h – 132km
113km/h – 109km
121km/h – 100km
Men som sagt, det här är slät väg osv, som det står ovan. Mina erfarenheter hittills av normaltrafik så är 12-15 mil en rimlig räckvidd att räkna med. Har kört 12 mil in till Halmstad och tillbaka och haft kräm kvar i batteriet. När man kör i ett samhälle mellan 30-50km/h så blir det väldigt lång räckvidd.

Faktum är att en mycket positiv säkerhetsfråga när det gäller elbilar är att man kör otroligt mycket mer planerat, man håller sig absolut under hastighetsgränserna och man är helt enkelt mer harmonisk i trafiken.

När det gäller laddningen kommer jag att återkomma med mer info, det jag vet nu är följande:
Batteriets kapacitet
24kWh

Enligt en reklamfilm som Nissan har på sin sida så kan man läsa följande:
Väggbox – 6.6kW/30A Ladda 100% på under 4 timmar
Väggbox
 – 3.6kW/16A Ladda 100% på under 8 timmar
Stickkontakt – 2.2kW/10A  Ladda 100% på under 12 timmar
Snabbladdare, likström –  80% på under 30 minuter

Väggboxen på 6.6kW kostar 10000kr, men den är tydligen bara enfas (som Carl kommenterade nedan) så för att ladda hemma måste man ju dessutom säkra upp fastigheten om man ska kunna utnyttja det, vilket jag inte är intresserad av.

Mer info, uppdaterat 2014-07-28
Laddkabeln man fick med bilen är ingen laddare, även om man kan tro det när man ser den. Den får in 230V 10A på ena sidan och levererar ut samma sak till bilen på andra sidan av kabeln. Antar att det sitter lite filter och övervakningsprylar i den, men det jag vill få fram är att själva laddaren sitter inne i bilen! Laddaren i bilen är på 3.6kVA lyckades jag läsa på en lapp i motorrummet, men eftersom laddkabeln man fick med bilen bara ger 10A, så hamnar laddeffekten på knappt 2kW.

Men…

Om man skaffar en annan sladd och har ett uttag som kan leverera 16A, så kan man utnyttja laddaren i bilen till fullo och då hamnar laddeffekten på drygt 3.5kW, vilket gör att laddtiden minskas rätt så rejält.
Jag har idag beställt en kabel som passar i uttagen som fanns i Ullared (kallas Mode 3 type 2 til type 1 eller J1772 to 62196-2  för att krångla till det) så snart kan jag ladda 16A. Ska även bygga en egen liten konverter och ett laddskåp hemma, så det finns anledning att återkomma i ärendet!

2 Comments

  1. All laddning är på en fas, du behöver mao säkra upp huset (om det går) för att lösa 6.6kW laddning. Och bilen måste vara utrustad för det…
    Sen är räckvidderna vid plan mark, det gör skillnad..
    Kul att du fått din Leaf, hoppas du blir nöjd! (Jag är det varje dag med min )

  2. Jag är grymt nöjd hittills!
    Har lärt mig en massa om laddning och kontaktdon i veckan, så jag ska uppdatera ovanstående text lite.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *