0

Kört en hel del på sistone

Det har hänt mycket på sistone och Teslan har fått rulla en hel del, är uppe på nästan 750 mil redan och varje resa är ett rent nöje 🙂

Börjar med något helt icke-elbilsrelaterat… Eftersom E-on grävt ner kabeln till gården, så kunde vi äntligen försöka oss på att fälla eken på gårdsplanen. Det känns lite sorgligt, för den har stått på gården länge, den var med när ladan brann ner på 30-talet och det var nog det som satt sina spår och gjort att eken sakta men säkert har börjat dö.

Vi hyrde en skylift och brorsan sågade bort så mycket grenar han kunde, men skyliften nådde inte allt, så vi hade ett nervöst jobb framför oss att fälla den ändå.


Utsikt från skyliften, den nådde 16m


Jag hade bara ett 18″ svärd, så fick såga bort en hel del på varje sida. Eken var ca 135cm i diameter…


Det var galet nervöst, men den hamnade exakt rätt… Den var väldigt murken inuti…


På Teslafronten har det blivit en uppdatering igen!


2020.16.2.1, inga revolutioner, men lite småsaker med leklådans layout och möjlighet att formatera en disk till Sentry-mode direkt i bilen finns nu.
Sedan har de tune:at lite av varje, autopiloten känns lite bättre också, även om diverse spökbromsningar fortfarande inträffar.


En annan kul sak har hänt på elbilsfronten! Brorsans sambo leasar nu en 1 år gammal Leaf, så vi hämtade den i slutet på maj, så nu har vi två elbilar på gården. Plus att en jobbarkompis till brorsan också hoppade på en sådan leasing, skitkul! De har haft bilarna ett par veckor nu och de är supernöjda med elbilslivet!


Vi hämtade bilarna i Linköping, så fick bli min tredje superladdning någonsin på vägen upp, får ju passa på när man kör förbi 🙂 Var lugnt i Ödeshög, bara några som laddade.

Det blåste en hel del och var rätt kallt den dagen, vi var 4 i bilen på vägen upp och körde enligt skyltarna på motorvägen. Missade att kolla snittet, men tror det hamnade på ca 2.1kWh/mil då.

Var någon vecka senare uppe hos en bekant i Torestorp, mycket småvägar i de krokarna, så lyckades snålköra dit på 1.28kWh/mil i bra elbilsväder, typ 20 grader och växlande molnighet.


Många körningar med både 90-100-vägar hamnar ungefär på 1.6-1.7kWh/mil, men på lite lugnare vägar och när det är lagom varmt ute, hamnar man på ca 1.4kWh/mil


Så över till en av de mest korkade sakerna jag har gjort på länge… Förra söndagen satt jag och svetsade på min planerskopa till grävaren… I shorts och gassande sol… Saaaaaaatan vad jag har fått lida i veckan… Mina ben blev väldigt solbrända, typ åt brännskadehållet… Sjukt korkat gjort, men tänkte att det skulle gå snabbt att svetsa, men tiden sprang iväg och när jag väl märkte skadan var det för sent.


Spolade av bilen i veckan, har bara tvättat lite lätt med en svamp en gång, resten av gångerna har jag bara kört med foam och högtryck. Den är otroligt lättvättad med Ceramic Pro-behandlingen.


Lite svårt att visa med en bild, men här spolar jag vatten på bilen, rinner av hur lätt som helst.


Avslutar med en bild på min första månad som jag har kunnat köra med full produktion, blev 2647.67kWh och rekordet en enskild dag är 131.54kWh.


Ha det fint och var rädda om Er i Covid-tider! Tycker att folk har slappnat av lite väl mycket, håll ut och var försiktiga fortfarande!

Funderar du på att köpa en Tesla? Glöm inte att använda någons referral-länk när du beställer! Vill du använda min så är den:
https://ts.la/johan94004
Då får både du och jag 150mil gratis laddning på Teslas Superchargers.

Edis

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *