Provkört Ioniq och T-roc

Tog en tur till Värnamo, först Svenstigs och kikade på VW T-roc.

Helt klart en bil som skulle passa mig bra, lagom stor och ser lite cool ut. Finns i en uppsjö av färger och det går att lätt att plocka på tillbehör för 100kkr i listan.

Var kampanj på denna för 209900kr och så kikade jag även på en fullsmetad 190hk:are för 380kkr…

Provkörde denna orangea en liten stund. Ingen längre sträcka, för det var vid stängningsdags.

Den var rätt trött med den lilla motorn, var lätt i ratten, tyckte att bromsarna var i hetsigaste laget, men är väl en vanesak.
Tycker att man satt bra i den och touchpanelen var helt OK. Inga Tesla-prylar, men skulle nog kunna leva med det.

Men det KÄNNS inte bra att köra fossilt igen… Jag skulle nog siktat på 190hk:aren med 4WD och den är säkert inte direkt snål.
Det lockar inte riktigt att lägga 1500-2500kr per månad i soppa…

Över till Holmgrens som hade en Ioniq hemma!

Enligt säljaren så är leveranstiden ca 12 månader om man beställer nu, men de har två hemma som de var sugna på att sälja.

Fick bli en kort provkörning här med, var nära stängningsdags där också. Får ge mig i väg tidigare framöver…

Provturen bestod mest av att hitta bland alla knappar och försöka förstå vad allt var till.

Den var ganska ”stum/trög” i ratten, kanske för att jag körde med Lane Assist, men långt ifrån samma känsla som i i3:an.

Det var riktigt gott med värme i ratten som jag saknar i i3:an, men i övrigt så inser jag att det blir svårt att skaffa bil efter att man har kört BMW:n, man nöjer sig inte riktigt med vad som helst efter det. Ioniqen:s låga elförbrukning är ju fenomenal och den ser lite tuff ut, all heder åt det. Mycket finesser också, men den fick inte mig att känna något ha-begär.

Det jag reagerade mest på var ljudet från bakvagnen, lät som en bil med dåliga hjullager. Typ ett molande ljud som jag inte gillade… Har läst att många har reagerat på detta, så det är inte bara denna bilen som har det ljudet. Men synd på en i övrigt nice bil.

Slutsatsen är dock att jag i princip har strukit Ioniqen på min lista. Känns ändå gott att ha fått prova den! Är säkerligen en kanonbra elbil och många är ju jättenöjda med den, men bara för det måste ju inte jag gilla den.

Inne på Svenstigs stod även denna… Jag har ju länge sagt att hybriderna med dubbla drivlinor är en parentes i historien, men eftersom jag gärna vill ha dragkrok OCH köra på eldrift så kanske man borde fundera på en Outlander…

Jag vet, jag har riktigt svårt för att dessa står och tar upp laddplatser för rena elbilar och att de troligtvis kommer att innebära ett rätt stort soppakonto, men jag kanske kan ta mig 9km till jobbet och hem igen enbart på el.

Nu ser min lista på intressanta bilar att kolla upp så här:

Nybils-listan
BMW i3s
Hyundai Ioniq – Nu provkörd – Resultat: Ej intressant längre
VW T-Roc (dock fossilbil) – Provkört med lilla motorn – Inte avskriven ännu, ska prova 190hk också
VW E-Golf
VW Golf GTE (Hybrider lockar mig egentligen inte…)

Begagnat-listan
BMW 5/6/7-serie (prisklass 100-150kkr)
Tesla Model S (dock lite för dyra ännu, men om någon vill sälja en Model S billigt, så är det bara att kontakta mig!)
Mitsubishi Outlander
Opel Ampera (sällsynt, men kanske kan vara intressant att importera)

Jakten pågår!

2 thoughts on “Provkört Ioniq och T-roc

  1. Prova Kia Niro hybrid… man kan få en sån med drag och det är kanske mest prisvärt och komplett bil man kan få idag för billig peng utan att känna sig som miljö katastrof bakom ratten… jag är super nöjd med min nya Leaf och kan också varm rekommendera!

    • Edis

      OK, tackar för tipset! Ska lägga till Niron på listan! KIA har ju fina garantier på sina bilar också, så det kanske kan vara något!

      Leafen verkar nice, men jag kommer inte att skaffa en 🙂

      MVH Johan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>