0

Bara 10 månader kvar!

Vi är nu inne i den sämsta elbilstiden, rent räckviddsmässigt iallafall, men samtidigt är det nästan nu jag uppskattar den mest! Man blir ju oerhört bortskämd med förvärmningen, kommer ju alltid ut till en varm bil, behöver inte skrapa några rutor eller sitta och huttra tills värmen kommer i bilen. Går man in och handlar så aktiverar jag alltid värmaren via fjärrkontrollen och kommer ut igen till en riktigt varm och go bil. Utan avgaser!

Bjuder på en bild som togs i början på vintern, då när det gick att hålla bilen hyfsat ren

Här är en bild från Gnosjö, nämligen utanför GARO! Första gången jag var där och laddade. Tack GARO!

Som sagt, inte lika lätt att hålla bilen ren vid den här tiden…

Måste dock ta upp en sak som man behöver hitta på något smartare för inför framtiden. Tror nämligen att det kommer att vara en av de vanligaste åkommorna på många elbilar på sikt. Nämligen laddluckan och låsningen av laddkabeln… Snö, is, fukt och ett frekvent öppnande kommer att sätta sina spår. Jag har många gånger funderat på att 3D-printa ut ett skydd över locket för att stoppa snön, men det har inte blivit av ännu. Man får dock alltid en påminnelse när man behöver stå och rensa bort snön i luckan…

Laddluckan syns tyvärr inte, men det var snö där också… Skulle inte iväg med bilen här, den är inte förvärmd, men det där vita har trillat ned titt som tätt hittills i vinter…

Hursomhelst så har jag nu bara 10 månader kvar på min leasing och har bestämt mig för att inte köpa en bil för 4-500kkr, jag kör helt enkelt för lite och känner för tillfället att jag vill lägga pengar på en massa annat istället… Typ en skördare…

Så det lutar åt att det blir en fossilbil, även om det bär emot… Lutar åt någon form av begagnad BMW… Så jag har börjat kalkylera lite igen.
Börjar då med försäkringen, den är ganska dyr på de BMW jag har kikat på. Hamnar på runt 10000kr per år…
Skatten… Visst f-n, sådan finns det också. Jaha, det blir nog 2-4000kr per år. Kanske mer…
Besiktning! Just det, en äldre bil ska besiktigas… 400kr, plus att man får ta lite ledigt. Soppa går det åt också…
Soppa! Gaaaah, det var ju det där som kostade 20-30000kr per år! Hade nästan förträngt det där med att tanka. Har ju bara kört upp under 30 liter på mina 4100mil i REX:en.
Sedan var det service och underhåll också. Kan hamna på 2000kr per år, kan kosta 15000kr…

Sååååå, innan jag ens har börjat fundera på kostnaden för ett inköp av bil så har jag då hamnat på en årskostnad på 34000 till 60000kr!! Från ca3-5000kr per månad med andra ord…
Dessutom med stor sannolikhet inte alls lika mycket roliga finesser som på en ny bil.

Min i3:a har kostat 3-500kr/månad i elkostnad, 5200kr i leasing (2000mil per år), 230kr/månad i försäkring och så har jag köpt vinterfälgar, typ 12500kr och på dessa bytte jag året efter till nya vinterdäck för 6200kr. Så runt 6000kr per månad. Ingen servicekostnad, inga reparationer, ingen besiktning och väldigt låg skatt.

Visst, jag skulle kunna glida runt i en liten, tråkig och billig kärra, men mitt bilintresse är liiiiite för stort för att åka runt i en sådan bil.
Slutsatsen är således att jag inte på något sätt har bestämt mig, men ska jag beställa något nytt börjar det bli dags att dra åt tumskruvarna och ta ett beslut…

Edis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *