Jahapp, då är man elbilslös igen. Lämnade tillbaka den i förra veckan så den här veckan har man åkt fossilbilar igen. Har dock kört lite roligt, då både GT:n och urquattron är besiktigade nyligen, så man har ju inte lidit sååå himla mycket.
Jag tänkte ju att jag skulle göra en liten sammanställning på det här året och delar in det i olika områden.
Fördelar med Leafen
Jag har ju kört runt i lite äldre bilar, mekar själv och har inte haft så där jättestora krav på finesser. Nu är ju inte Leafen något underverk av finesser eller extravagant på något vis, men det är ett par saker som jag saknar MYCKET. Bland de bästa sakerna är att man kan ställa in avresetider i bilen så att man kommer ut till en uppvärmd bil på vintern eller nedkyld bil på sommaren, nästa stora fördel är att den är tyst och komfortabel och en inte helt oviktig sak är att det är en ny bil så man slipper reparera och dona. Men de sista och viktigaste punkterna är milkostnaden och miljövänligheten med eldrift!
Räckvidden
Räckvidden är ju ett litet bekymmer, det är ett par saker jag är besviken på, det är att Nissan hävdar NEVS-sifforna så mycket och då ska man komma 199km på en laddning. Men det går inte att köra så långt utan att vara en trafikfara i så låga hastigheter man måste hålla. Om man snålar och kör lugnt på normala vägar så räknar jag med att man kommer 14-15 mil på sommaren och 10-11 mil på vintern… Om man sträckkör… Stannar man så bilen kyls ner på vintern, så minskas räckvidden en bra bit till. Så som pendlarbil utan laddmöjligheter på jobbet så är nog ca 40-45km en lagom sträcka, för då har man nog lite marginal på vintern och kan svänga förbi affären efter jobbet också.
Laddmöjligheter?
Det händer en hel del på den fronten just nu, men under min tid som elbilist har det varit under all kritik i mitt område, men nu bygger Clever ut snabbladdare för fullt, så det ser mer positivt ut på den fronten nu. Gött! Det börjar dock bli fler och fler elbilar, så jag tror att affärer och matställen som sätter upp laddstolpar kommer att locka åt sig kunder som behöver ladda en bra stund. Man planerar ju sina lite längre resor via www.uppladdning.nu som visar vart det finns laddare utmed resvägen.
Är Nissan Leaf en bra bil?
I mina ögon är en Leaf inte ett under av kvalitet och den är inte speciellt snygg, i början tyckte jag att den var skitful, men det skulle gå att hotta till den med ett Nismo Bodykit, lite feta fälgar och en sänkning. Men det är inte många som fattar att det verkligen är en elbil, den ser ju ut som vilken skum japanare som helst. Jag skulle aldrig ha skaffat en Leaf om det inte varit för den förmånliga leasingen, den är helt enkelt för dyr i förhållande till vad det egentligen är. De här bilarna skulle kostat 355000kr nya, men hade det varit en fossilbil så borde den kostat typ 155000kr… Så man får betala en hel del för eldriften. Jag säger därmed inte att Leafen är dålig, den gör sitt jobb, men eftersom man ska få vad man betalar för, så har man ändå lite högre krav.
Men är elbil något att ha då?
Ja, jag tror att elbilar är framtiden, ökar räckvidden finns det ingen anledning att inte köra elbil. Även elbilar med lika kort räckvidd som Leafen kommer att ha en marknad, men då borde prislappen ligga under 200kkr som jag ser det. Det är så gott med elbil, inga kallstarter, ingen tomgångskörning vid rödljus eller i bilköer så miljön i städerna skulle få sig ett lyft om alla körde elbil. En annan fördel som man knappt vågar nämna är att man kan sitta med bilen igång, kall och go mitt i sommaren och slänga i sig en snabbmatsmeny utan att bryta mot några tomgångsregler 🙂
Ekonomi?
Nu när jag har kört elbil så ser man bilkostnaden på ett helt annat sätt, man ser totalkostnaden per mil på ett annat sätt. Det har gjort att jag har haft ett helsike att välja ny bruksbil! Har ett Excelark med 15 olika bilar, har kollat bränsleförbrukning, försäkringar och skatter, jämfört leasing och att göra en kontantaffär. Halva min semester gick nog åt att hitta en ersättare… Jag kunde fortsätta att leasa Leafen och då hade den kostat nästan 3500kr/månad och eftersom jag är tvungen att ha en fossilbil i drift upp till den, så skulle det hamnat på en totalkostnad på runt 5500kr per månad. Rätt mycket pengar…
Vilka ska ha en Leaf?
Jag har hela tiden sagt att en familj som är tvungen att ha två bilar och den ena i paret har ca 4 mil enkel resa till jobbet, så är det här den ultimata bilen. Man kommer att köra mest med elbilen skulle jag gissa, för den går så BILLIGT! Men som enda bil i en familj så blir man väldigt begränsad, en långresa med familjen i Leafen ställer krav på gott tålamod och man får absolut inte vara hialös (småländska för rastlös/otålig 🙂 ) och man får nog vara beredd att snacka sig till nödladdning på diverse olika platser.
Saknar jag Leafen?
Japp, jag saknar Leafen redan, det är ju dyrt att åka till jobbet nu, V70:n är ju 14 år äldre så den är inte lika bekväm och tyst. Så visst saknar jag Leafen.
Varför fortsätter du inte med leasingen av Leafen??
Ja, faktum var att jag tänkte gjort det. Men jag är rätt principfast och när det gäller Nissan och Santander så har jag skapat mig en uppfattning under det här året som gör att det troligtvis kommer att dröja till jag blivit senil och glömt bort den här soppan innan jag blir kund hos de bolagen i kombination. Jag tackar enormt mycket för att ha fått den här möjligheten till ett lågt pris, men under hela den här resan så har det varit omöjligt att få vettiga svar, de har ändrat sig fram och tillbaka och när det bara var några veckor kvar kom beskedet om nivåerna… De la det på samma nivå som om man hade hoppat på och leasat en ny Leaf av 2015 års modell… Såååååå, den absolut största anledningen till att jag inte fortsätter är att jag inte tycker att Nissan är värd den reklamen de får när man svarar på alla frågor om hur det är att köra elbil. För det går inte många dagar mellan de frågorna…
Vad blir det nu då?
Det blir en vit BMW i3 med REX, men den ska byggas först, så det dröjer tills oktober innan den dyker upp! Så fortsatt eldrift fast med en räckviddsförlängare på 25kW med andra ord! Så den här sidan kommer inte att försvinna på ett tag 🙂
Hej
Hur griniga var de när du lämnade igen bilen, repor och dyligt?
Min bil var så gott som i nyskick så det var inga bekymmer. Men så länge det inte är några större skador så räknas det väl som normalt slitage. Putsa till bilen, dammsug och torka rent inne så ligger man nog på plus. Jag lämnade bilen i det skick jag själv önskat ta emot den i.