5

Vågskålen pendlar fram och tillbaka

I somras åkte jag med Leafen till Tylösand och kollade på Teslas visning, det är ca 7 mil dit, gick tur och retur och hade väl typ 6% kvar.

Gjorde igår/idag samma resa, fast med vinterdäck. Tempen låg på någon minusgrad igår och ett parr plusgrader och regn idag. När jag kom till Tylösand hade jag 35% kvar… Körde i ungefär samma tempo och hade värmen/kylan inställd på ca 20 grader i bilen båda turerna.

De var väldigt snälla på hotellet och lät mig ladda ett gäng timmar igårkväll (via deras varuintag på baksidan), fyllde på från 35 till 72%.
IMG_9930

IMG_9931

Åkte hem idag och gissar på att det var 2-3% kvar på batteriet när jag var hemma igen.

Skulle egentligen gjort några andra ärenden i Halmstad, men eftersom det inte finns någon vettig laddstation (snabbladdare) så åkte jag hem. Det är inte bra att känna sig låst på det viset…

Det blev en vikt till på minus-sidan i vågskålen.

Edis

5 Comments

  1. Nu börjar det likna ett mer rimligt resonemang 🙂 Det var ju det som för mig var poängen med att ha en elbil på riktigt att man lär känna för och nackdelarna på riktigt och slipper gissa eller utbildas av rabiata entusiaster. Jag vill skylla det mesta i mitt tvivel på laddinfrastrukturen och inte så mycket på bilen faktiskt.

    En Leaf med 6.6kW laddaren och laddstolpar lite varstans hade faktiskt räckt gott för det mesta. Nu finns inte ens vägguttag att tillgå och då är det kört tyvärr.

    218000kr som bilen verkar kosta att köpa loss är dubbelt så mycket som en V40 drivE som på alla plan är en bättre bil. Vad är det värt att åka med elmotor? Jag kommer tacka nej tills vidare i väntan på laddmöjligheter och minst 20 riktiga mil i räckvidd. Sen om det står Tesla, Nissan eller Kia i nosen på bilen bekommer mig inte.

    Hepp! /Henke

    • Ja, det är den totala avsaknaden av snabbladdare och laddare som gör ägandet besvärligt.

      Jag har varit lyrisk över bilen länge, men det härrör mest till tiden man verkligen kom 15-16 mil på en laddning, vilket trots allt är en bra bit från 199km som de gör reklam för. Alla vet att 199km är en orimlighet, men man borde ha samvete nog att inte använda sig av de siffrorna.

      Som det känns JUST NU så kommer jag inte att lösa ut bilen, eftersom jag måste ha en bruksbil till för att känna mig ”o-låst” så blir den sammantagna kostnaden för hög. Men vi får se om siffran är 218kkr eller om det kan bli någon form av fortsättning på leasingen.

  2. Hej Edis,
    Efter 8 år med elbilen jag kan säga bara välkomna till elbils värld!
    Man måste överleva ett helt år med elbilen för att fatta starka sidor och svaga punkter. Äger man 2 bilar så är det lätt att välja en elbil. Har man bara en bil då kan det vara kämpigt eftersom elbil är mycket handikappad i förhalande till laddnings infrastruktur som existerar inte i Sverige. Skulle man jämföra så kan man försöka fråga sig hur bra skulle vara en Bensin bil om vi hade mycket begränsad tillgång till bränsle och inga bensin stationer runtomkring.
    Det tar tid innan laddnings punkter byggs och då finns det ingen garanti att dem fungerar, att det blir lika förmånligt att tanka som hem, att dem inte är upptagna när man skulle tanka eller nåt annat tokigt.
    Elbil fungerar inte för alla bilister, tyvärr! Det är kanske dags att långtidstesta en laddhybrid…
    Med vänlig hälsning
    Elfi

    • Tjenare Elfi!

      Det är ju den skitlåga milkostnaden som gör att man fortfarande skulle vilja ha den, men eftersom man måste finansiera både den plus en vanlig bruksbil, blir kalkylen inte riktigt lysande.

      Det måste till en rejäl uppryckning på laddinfrastrukturen innan man ska kunna känna sig trygg på vägarna. Låt oss säga att jag åker till Falkenberg, då måste jag troligtvis ladda där för att komma hem, grymt irriterande om den laddaren inte fungerar. Nu TYCKER jag dock att bilen borde klara en resa på 15 mil även på vintern. Jag bor 5-6 mil från ett flertal städer/orter som besöks titt som tätt, dit borde man definitiv kunna köra och komma hem igen utan att behöva slå av värmen och köra i krypfart.

      Jag kommer inte att satsa på en laddhybrid, ser det som en nödlösning från två världar som riskerar att bli dyr att hålla i drift i längden.
      MVH Johan

  3. Har du funderat följande kanske:
    Ett extra batteri i bagage utrymme + DC/AC + DEFA/CALIX 240V kupé fläkt…
    Jag hade samma påbyggnad + automatisk omkopplare nät/batteri/laddare så att kupéfläkt fungerar från uttaget samtidigt när batteri laddas, och när man kör bil då är DC/AC som matar fläkt… I en Leaf man behöver ingen uppvärmning när bilen laddas eftersom man kan köra fjärr laddning via Carwings eller timmer… men att ha en extra litium batteri pack på 12V eller 24V (1kWh) + spännings omvandlare DC/AC + kupéfläkt helst ställbar kan göra att man kan få samma räckvidd sommar/vinter… fundera/prova, du kanske redan har all material hemma… 
    Laddhybrid… dem är exakt som du beskriver… men dem kan vara lika bra som elbilar om man kan pyssla med batterier… jag kan bara säga att Prius är bland driftsäkrase bilar jag har haft någonsin, dock batteri i ett original plug-in räcker bara 2mil…
    Lycka till med elbilen och hoppas att fler ladd platser byggs i nära framtiden som gör att elbil blir mer och mer accepterad som transportval!
    Med vänlig hälsning
    Admir

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *