0

Tänk på procenten!

När man har skaffat elbil så inser man ganska snabbt att man kommer att räkna en del… Det botar räckviddsångesten en aning och man kan planera vilket tempo man behöver hålla för att komma fram utan batteritorsk…

Lite siffror:
Batteriet rymmer 24kWh, men jag utgår från att jag kan utnyttja 22kWh.
Hittills har jag enligt Carwings haft en snittförbrukning på strax under 1.4kWh/mil, vilket borde göra att jag skulle kunna komma 15.7mil på en laddning. Men det känns mer rätt att räkna med 1.5kWh/mil, det skulle göra att jag kommer 14,7mil på en laddning. Har ju kört 141km med AC:n igång en varm dag och hade 6% kvar, så jag kommer att utgå från ca 1.5kWh/mil när jag räknar på mina turer.

Laddning då? (i Leafen med lilla laddaren i bilen)
Med sladden som hänger med bilen, den bara på 10A, så den laddar ungefär 2kW/timme, vilket ger en laddtid på 11 timmar om batteriet är helt tomt.
Man skulle kunna säga att man laddar ca 1.3mil per timme med den sladden.

Skaffar man en sladd som gör det möjligt att ladda med 16A så kommer man upp i knappt 3.7kW/timme, vilket ger en laddtid på knappt 6 timmar istället.
Med denna kabel laddar man ca 2.5mil per timme.

Sugen på bankörning?
Om man kör med konstant fullgas så förbrukar bilen 80kW vilket rent teoretiskt gör att man kan köra  så i drygt 16 minuter innan batteriet är tomt, men det är nog inget jag rekommenderar att testa 😉

Pocenten, Helge!
Men sedan har vi ju det här med procentvisningen av batteriet…
Räknar man med en räckvidd på 14,7 mil, så ska man komma 1 mil på ca 6.8%, vilket stämmer ganska väl med min resa till jobbet på 2.2mil som har hamnat på ca 15%.

När det gäller laddning och procent, så blir det:
10A= Laddar knappt 10%/timme
16A= Laddar knappt 17%/timme

Som en liten bisak så har jag snokat lite på Energimyndighetens hemsida och kollade lite på energiinnehållet i lite andra bränslen. Det är ju lite intressant att jämföra:

Diesel MK1 med 5 % RME 9.77kWh/liter
Bensin med 5 % etanol 8.94kWh/liter
E85 6.5kWh/liter
RME 9.2kWh/liter

Min V70 gör således av med ca 9kWh/mil… Det känns lite mer effektivt att köra elbilen då som drar 1.5kWh/mil istället…

Att elda för kråkorna är ett rätt berättigat uttryck om man jämför. Har dessutom inte räknat med vilken energi det går åt att tillverka och transportera fram dessa drivmedel.

Man kan inte låta bli att bli lite impad över verkningsgraden på en elbil…

Edis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *