Idag blev det nästan en heldag med biljakt! Siktade på Ljungby och slutade med en tur till Värnamo också. Varnar för ett inlägg med många snarlika bilder…
Började med att svänga in till Bröderna Engwalls bil i Ljungby, de hade ett par Hyundai Ioniq:ar till salu varav en hybrid för provkörning.
Jag gillar den här färgen!
På plats bakom ratten! Det är långt ifrån BMW-känsla i prylarna, men känns ändå trevligare än Leafen
Detta är ju bara en hybrid, så den går inte att ladda hemma. Kollade inte riktigt snittet på min körning, så kan tyvärr inte rapportera om det.
Just denna bilen hade Engwalls till salu för ca 230kkr nu, de hade köpt på sig ett gäng och hade bara två kvar i den batchen.
Jag är ju lite sugen på en bil med dragkrok, men den här går inte att montera det på. Kommer dock att gå på de nyare Ioniq:arna.
Säljaren ville att jag skulle höra av mig om en månad, han hoppades på att ha mer info om Konan då.
Efter detta blev det en tur till Hedins bil för provkörning av den nya Leafen.
Snyggare än den förra versionen, men inte riktigt i min smak ändå. Men man köper ju sällan en Leaf för att den är snygg.
Man kände sig som ”hemma”, dock inget jag riktigt har saknat.
Det började bra med att jag retade mig på AC:n, var varmt i bilen och auto-läget fungerar inte så klockrent. Slutade med att man fick dra ned tempen rejält innan den började kyla. Nästan så man undrade om tempgivaren för kupén satt utomhus.
Testade deras e-pedal och är man van vid i3:an, så är inte det en sensation, men Leafägare kommer säkert att uppskatta denna.
Baksätet såg ut så här
Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men jag fick inte farthållaren att fungera, trots att det lös grönt om siffrorna.
Avslutar med en bild framifrån också.
Leafen är en bra elbil, den är bekväm, har bra räckvidd, verkar vara problemfri och de kör med bra priser på sin leasing, så den är ett väldigt bra steg in i elbilsvärlden. Men den lockar inte riktigt mig, men kändes bra att ge den en chans genom att provköra den. Kunde inte låta bli tänka på vad Anders (i3-förare) nämnde och jag instämmer, hur tänkte man när man har ett armstöd i mitten i en höjd och armstödet i dörren på en helt annan nivå?
Säljaren skulle förmodligen plocka hem en KIA Soul EV, är ju en grym kampanj på dessa för tillfället, han skulle höra av sig när det är dags. Säljaren var ny på stället och var väldigt trevlig att snacka med!
Nog om det, efter att brorsan och jag köpt en massa fiskeprylar hos Ljungby Fishing inne på Intersport så bar det iväg till Värnamo!
Nu blev det provkörning av Ioniq Electric igen.
Tyckte ju att den lät lite tråkigt från bakvagnen senast och det är kanske lite onödigt molande ljud därifrån, men det finns många fördelar med denna bil.
Den har ju Lane Assist, kökörning, rattvärme, backkamera m.m. och även om inredningen är lite plastig så kanske man skulle kunna stå ut med det.
Finns ju galet många knappar att välja mellan iallafall.
Jag gillar knapparna för växel-lägena! Inget onödigt krångligt.
Baksätet
Tycker att det är riktigt synd att de inte har satsat på goare skärmar i bilarna…
Inget ”fancy” i onödan.
Den största nackdelen med elversionen av dessa bilar är leveranstiden. Den är lååååååång! Typ 9-12 månader verkar det som…
Så den går nog bort pga det innan jag ens har funderat mer. Det molande ljudet i bakvagnen stör ju en del, men kanske är förbättrat på nyare framöver.
Nu blev det plug-in-Ioniq. Men vad f-n, hur svårt ska det vara att ställa sig på en laddplats och ladda deras bilar! Den var naturligtvis tömd el, så det blev inget bra test det här heller.
Blev en repa med denna på motorvägen också.
Laddade upp sig lite vid regenerering, så vi kunde åtminstone köra de sista 50 metrarna på el…
Är lite blåa inslag i inredningen på denna.
Baksätet på denna, inte så stor skillnad mot elversionen 😉
Pratade sedan med säljaren på Holmgrens och han lovade uppladdade bilar tills den 29/30:de, då ska jag dit och spana in Konan!
Är det en Kona jag ska ha?!?
Vi gick även en sväng inne i BMW-delen på Holmgrens, det var bara jag och min bror där, plus en säljare (inte den yngre jag snackat med tidigare) och det kändes märkligt att han inte dök på oss. De enda kunderna där inne då. Speciellt när jag SKA ha en annan bil och min bror ska ev. ha en också… Men vi får väl komma in i kostym nästa gång 😉
Nu över till Svenstigs! Ville provköra någon GTE av något slag. Men det hade de inte hemma…
Såååå, jag såg att denna stod ute, så jag ville passa på att provköra den! Visserligen en 2014 med snart 9000mil på mätaren, men snygg färg, har dragkrok, skinn och är en PHEV, så det vore nice!
Kändes fint bakom ratten, tills jag tryckte på start och motorn hoppade igång. Denna var oladdad också… Motorn morrade på duktigt mycket.
Inte lätt att hitta i menyerna, men vi hittade denna, notera den fina översättningen på fliken i mitten 🙂
Började körningen och tänkte, shit, den går på 0.27liter/mil och det sjönk sedan, det var då jag insåg att den drog 2.7liter milen *haha*
Men det rättade till sig lite, men snittet på motorvägskörningen hamnade på 1.5… Låter galet mycket, men måste berott på att batteriet var tomt och att den borde behövt rulla mer än vad den gjort på länge.
Klart trevlig inredning och go ljudanläggning
Växelpinne
Skinninredning
Stort bagage med rejäl bas på sidan också
Blev besviken på förbrukningen, så jag kan stryka ett streck över Outlandern i min lista.
Stod och snackade med två av deras säljare som var riktigt trevliga och vi kikade på en Golf GTE -17 som stod där inne.
Den var nog såld redan, men var riktigt go att sitta i! Går dessutom att ha ett drag på dessa, den får dra runt 1460 med B-kort!
Ska läsa på lite mer om dessa!
Kan man klara vardagskörningarna på el även på vintern utan att motorn hoppar igång, så är denna hyperintressant!
Det är dock så att E-Golfar och GTE:er är säljstoppade, så man kan inte beställa dessa nu. Tydligen väntar alla biltillverkare på den nya körcykel-specen också, så det kommer nog att vara rätt svårt att beställa en bil nu och då den levererad tills oktober om man vill köra elektriskt.
Nu över till listan igen, lite uppdaterade omdömen och några nya alternativ:
Nybilslistan, elbilar
BMW i3s – Provkörd – Intressant! Dock lite tveksam för tillfället.
Hyundai Ioniq – Provkörd 2 gånger – Ej intressant, mest pga leveranstiden och oljudet i bakvagnen
VW E-Golf – Verkar svårt, finns ju inga E-Golfar hos handlarna! Hur ska de kunna räkna med att sälja dessa utan att folk får provköra?!?
Hyundai Kona Electric – Skulle vilja provköra, men kommer inte förrän i höst. Ska provköra en fossilvariant i slutet på maj.
Nybilslistan, hybrider (Hybrider lockar mig egentligen inte…)
VW Golf GTE – Vill provköra, men samma som för E-Golfen ovan.
KIA Niro PlugIn-Hybrid – Provkörd – Ska provköra någon mer gång, kan vara intressant!
Audi A3 e-tron – Hybrid – Provkörd, var dock inte laddad, så blev inte så bra utvärdering
Nybilslistan, fossilbilar
VW T-Roc (dock fossilbil) – Provkört med lilla motorn – Inte avskriven ännu, ska prova 190hk också
Begagnat-listan
BMW 5/6/7-serie (prisklass 100-150kkr)
Tesla Model S (dock lite för dyra ännu, men om någon vill sälja en Model S billigt, så är det bara att kontakta mig!)
Mitsubishi Outlander PHEV – Provkörde en 2014, hade kanske varit intressant om jag ägt en bensinmack.
Opel Ampera – Provkörd – Grymt bra alternativ, har kört en sådan i 30-40 mil, kändes mycket lovande!
Volkswagen CC
Nu när fiskesäsongen är i full gång så känner man att avsaknaden av dragkrok är stor…