Ringde Holmgrens igår och kollade så att det fanns en i3s för provkörning, vilket det gjorde, så idag blev det hajk till Jönköping igen!
Körde Nissastigen upp dit, passade på att köra REX i 10 minuter, är nog dags för ”tvångskörningen” snart ändå. När jag kom upp till Holmgrens satte de igång deras 20kW snabbladdare, så bilen blev fulladdad under tiden jag var där. Grym service, tackar för det, riktigt gott att slippa vänta vid någon laddare innan hemresan 🙂
Här står i3s:en och min i3:a och myser i vårsolen 🙂
Fronten är ju upphottad med lite goa LED:ar och lite annan design.
Klart snygg front och skärmbreddarna är riktigt nice!
i3s:en är 10mm lägre, dock svårt att se någon skillnad.
De har limmat på en list på bakluckan, men jag tror nästan att jag föredrar luckan utan list. Kollade dock inte så noga på den bakifrån.
Emblem-stilstudie 🙂
Närbild på lyktan, står BMW LED där inne, om man nu skulle glömma bort vad det är för något 😉
Nu in i kupén, den är väldigt lik min inuti, förutom att i3s:en hade Harman Kardon-ljudet.
Testade att lyssna lite på HK-ljudet, helt klart ett lyft jämfört med standard, så om jag ska ha en i3:a till, så KANSKE jag skulle välja det.
Här är dock ett läge jag saknar i min i3:a… Mmmmm, sportläge 🙂
Syns dåligt, men det står ”SPORT – Dynamisk chassieavstämning”
Här står det ”COMFORT – Balanserad chassieavstämning”
Systemet iDrive 6.0 var mycket rappare och snyggare än i min i3:a. Lite jobbigt att hitta i menyerna när man är van vid det gamla systemet.
Risig bild, men så här ser navin ut.
Det som jag har ogillat med min i3:a är sidvindskänsligheten/vingligheten, så det var jag väldigt nyfiken på. Nu var det vinterhjul på i3s:en, men jag tyckte att den kändes väldigt mycket stabilare på vägen. Körde ca 4 mil, varav en hel del på motorvägen i 110, vilket den definitivt skötte bra mycket bättre än min i3:a. Ett lyft, helt klart!
Utöver det så är ju räckvidden ett steg i rätt riktning, runt 20 mil i räckvidd på sommaren gör ju att jag skulle välja en BEV även om jag tycker att REX:en är riktigt go att ha. Antalet snabbladdare har ju dock ökat rejält sedan jag började köra elbil, så man känner sig tryggare när man är på längre turer.
Utöver detta så är ju 3-fasladdningen en höjdare, det är något som jag har önskat från första dagen jag började köra elbil.
Har ganska klart för mig hur jag skulle ”kitta” en i3s och då hamnar priset på ca 450000kr och privatleasingen på ca 6000kr/månad (om man får 60k i miljöbilspremie). Det är ca 800kr mer per månad än vad min i3:a kostar idag, men det känns som ett vettigt alternativ.
Skönt att ha provkört och skönt att det gick att känna skillnad på bilarna!
Jag skulle till Anderstorp Raceway efter att ha varit i Jönköping, så jag passade på att köra igenom Gnosjö igen:
Denna gången var det lite varmare och bilen är mycket renare än senast jag var där. Tack för 10kWh på 16 minuter GARO! 🙂
Dagens elbilande sammanfattas på detta vis:
Nu över till listan igen:
Nybilslistan, elbilar
BMW i3s – Provkörd – Väldigt intressant!
Hyundai Ioniq – Provkörd – Ej intressant längre
VW E-Golf
Hyundai Kona Electric – Skulle vilja provköra, men kommer inte förrän i höst
Nybilslistan, hybrider (Hybrider lockar mig egentligen inte…)
VW Golf GTE
KIA Niro PlugIn-Hybrid – Provkörd – Ska provköra någon mer gång, kan vara intressant!
Audi A3 e-tron – Hybrid – Provkörd, var dock inte laddad, så blev inte så bra utvärdering
Nybilslistan, fossilbilar
VW T-Roc (dock fossilbil) – Provkört med lilla motorn – Inte avskriven ännu, ska prova 190hk också
Begagnat-listan
BMW 5/6/7-serie (prisklass 100-150kkr)
Tesla Model S (dock lite för dyra ännu, men om någon vill sälja en Model S billigt, så är det bara att kontakta mig!)
Mitsubishi Outlander PHEV
Opel Ampera (sällsynt, men kanske kan vara intressant att importera)
Volkswagen CC