Kallt ute, skitkallt ute, uppvärmd bil, kallt batteri, varmt batteri, snabbladdare som passar bra ihop med bilen och snabbladdare som är på bra humör! Ja, ”problemen” är många och det finns många faktorer som påverkar snabbladdningen.
På i3:an kan man se att ePower-stapeln är begränsad innan batteriet är tillräckligt varmt, här på bilden (togs för några veckor sedan) var det rejält kallt för att vara här nere i södern, tog en bra stund innan bilen var uppe i full effekt. (Ni ser de utgråade stablarna under km/h).
Jag skulle gissa på att det skulle ta väldigt lång tid att snabbladda bilen om stapeln var i ovanstående läge. Har inte testat, men vet att vissa tycker att det har gått trögt på sistone.
Idag när jag var runt och kollade på bil, så blev det ett par snabbladdningar med varierande resultat, tyckte att det var ovanligt segt på E-Ons laddare i Halmstad. Temperaturen var ändå på plussidan och jag hade kört ca 8 mil, så det borde ha varit varmt och gott i batteriet. Laddade bara 27.6kW i snitt.
Skulle in och handla lite snabbt i Hyltebruk och hade lite dålig kräm i batteriet, så jag passade på en stund. Där var det bättre drag!
43.7kW i snitt!
Men även en slö snabbladdare är bättre än ingen snabbladdare! Men lite märkligt att det skiljer så mycket. Hade varit intressant att kunna läsa av batteritemperaturen och veta lite mer om vilka faktorer som verkligen påverkar laddhastigheten.
Men inse att det är ett problem om man ska ta betalt per minut…