Jaha, tiden går och jag har varit tvungen att köra fossilbil ett antal resor den senaste tiden. Räckvidden på elbilen är ju klart begränsad i kylan och framförallt är ju avsaknaden av vettiga laddmöjligheter minimal, så då är det bara fossilbil som gäller om man vet att man ska köra runt 10 mil utan att behöva lusa fram i 60-70km/h.
Sedan jag tankade bensin senast har ju soppapriset sjunkit till under 12kr/liter. 3-4kr billigare per liter gör inte elbilskalkylerna bättre!
Hursomhelst kunde jag inte låta bli att skratta lite idag, när bränslemätaren började närma sig botten på min V70… Tänkte genast att jag måste svänga förbi en mack, men så slog jag över på räckviddsmätaren, och då stod den på 150km. Så jag kommer ”bara” 15 mil på bensinen kvar i tanken.
Hmmmm, herregud, det är ju lugnt, det är ju en full Leaftank (en sommartank) kunde jag inte låta bli att tänka då 🙂
Lite senare började tanklampan att lysa och då skulle jag visst bara komma 11 mil… Så långt kommer man ju med en vinter-Leaf…
Svängde in och tankade och blev av med ”räckviddsångesten”.
Det är skillnad på tank och tank.
Har inte fått mina papper från Nissan ännu, med vad som gäller utlösenpris eller fortsatt leasing, men vissa har fått dessa idag. De är inte imponerade över vad Nissan har kommit fram till…
Återkommer garanterat i ämnet!
Har länga haft samma tankar. Elbilen har en ”soppatank på 7liter”. För mig är det obegripligt hur man kan sälja en bil för dubbla pengen mot motsvarande bensinbil fast med soppatank på 7liter bara för den går på el. Miljön i all ära, men det bygger ju på att köra så lite som möjligt, inte maximera körningen man har råd med på en löning.
Kommunernas ladd-satsningar uteblir också tyvärr…
Jag är kluven, men samtidigt betydligt mycket klokare än innan Leaf-tiden började. Det kan man aldrig ta från mig, även om bilen med stor sannolikhet kommer ”tas från mig” till sommarn. //Henke
Jag är oerhört glad att jag har fått chansen att köra Leaf, det har varit en mycket intressant och trevlig erfarenhet.
Men det är mycket som behöver hända för att man ska känna att livet som elbilsägare är en fullgod ersättare till en fossilbil. Den är ju helt klockren som andrabil i en familj, förutom priset då. Men ska man ha en fossilbil extra, bara för att lösa långresorna, så är det troligtvis smartare att satsa pengarna på en bränslesnål och miljövänlig fossilbil.
Med rätt deal hade jag gärna ägt min Leaf, men med de villkoren jag fick idag, så är chansen ganska liten att jag rattar Leaf om 600mil.