Jahapp, det har varit ganska tyst här, beror på många saker, har varit rätt mycket att göra, plus att bilen i princip bara har gått till och från jobbet.
Har ganska hög elförbrukning på dessa sträckor, kör absolut inte i ECO-läge och har rattvärme, stolsvärme och 22.5 grader i kupén, så det suger en del, men gött är det 🙂
Håller just nu på att räkna på det här med att lösa ut bilen efter att leasingperioden är över. Har ju passerat 750 mil nu, så det är bara 750 mil kvar på den tillåtna körsträckan under året. Har hört att de ska komma ut med en möjlighet till att höja sträckan till 3000mil, men beslutsgångarna på Nissan och Santander tar sin lilla tid. Det är ju mycket pengar det handlar om, så det är väl bara att acceptera att det tar tid.
Hade det varit för två månader sedan hade jag skrivit på ett köpavtal direkt, men är idag inte riktigt lika säker.
Håller på att väga för och nackdelar, men det som väger tyngst just nu är:
– Lösenpriset är säkert helt OK rent marknadsmässigt, men det är egentligen för högt i förhållande till vad jag vill lägga på en bruksbil. Lägger hellre pengar på entusiastbilarna…
– Räckvidden i kombination med den jäkligt risiga laddinfrastrukturen… Jag kan ju inte ens åka till Halmstad, snurra lite där och åka hem utan att ha ångest. Vill jag ha det så?!?
– Hur ska man räkna på batteriet och dess livslängd?
– Den är inte så snygg 😉
– Måste ha en fossilbil upptill, för resor med dragkrok och långresor… Inte så många mil per år, men dock… Några är det…
+ Min V70 kostar ju galet mycket i bensin, det finansierar nästan elbilsköpet på sikt.
+ Galet låg ”bränslekostnad”
+ Billig skatt
+ Billigare försäkring tack vare nybilsgarantin
+ Den är riktigt go att köra och komforten är bra
+ Man får väldigt många frågor från andra när man parkerar bilen (hmmm… vissa kanske skulle räkna det på minussidan)
Ja, som sagt, hur ska jag göra?!?
En fråga andra bör fundera över är hur tusan de ska kunna sälja de här bilarna när de kostar 370000kr minus miljöbilspremien, när jag tvekar som har chansen till en förhållandevis sjukt bra deal…
Nu till finessen jag skrev om i rubriken!
Ni med nya bilar är säkert vana vid detta, men upptäckte detta när jag blinkade med helljuset efter att jag stängt av bilen. Då tänds halvljuset och lyser i en minut ungefär.
Hade varit gott om man kunnat aktivera samma sak från fjärren bara.