6

Tiden går fort!

Jisses, har snart haft i3:an i 2 år och det var nu dags för första servicen, detta efter ca 3600mil! Gott med så lång intervall mellan tillfällena på verkstad! Träffade en i3-ägare i Halmstad nyligen och han hade kört ca 6000mil hittills och räknade med att hinna köra 8000mil innan det var dags för den första servicen! Grymt!

Det börjar rulla fler elbilar i krokarna och jag tycker på diskussionerna med många att elbilen verkligen börjar bli intressant nu. Tesla Model 3 närmar sig, den nya Leafen är presenterad och de flesta biltillverkare aviserar ju att de satsar hårt på laddbara fordon nu! 25-30 mils räckvidd behövs för att gemene man ska känna sig tillräckligt trygg för att skaffa sig elbil. Vi är således nära nu!

Det var ju dessutom fantastiskt bra att de ändrade sitt förslag till nya skatteregler som jag kritiserade i ett inlägg för ett tag sedan. Känns bättre att folk vill köpa elbil, istället för att tvingas göra det.

Över till i3:An, min bil går ju 12-13 el-mil på sommaren och runt 8-10 på vintern, vilket jag tycker är helt ok. Men så har jag nu provat en i3:a med 94Ah:s batteri istället och det var rätt gött att ha ett så stort batteri i jämförelse. Klart nice att kunna komma runt 20 mil på en laddning!

Enda nackdelen med större batteri är ju att det tar längre tid att ladda… Nu hade ju jag bara en 1-fasladdare igång, men satte igång den kl. 21 igår på 12A och hade bara 92.5% laddning i morse när jag åkte till jobbet. Så 3-fasladdning är ju ett måste om man har en bil med stort batteri!

Jag har ju bara ett år kvar av min leasing, så det börjar bli dags att på allvar fundera på vad jag ska välja efter den. Skulle verkligen vilja ha en elbil med dragkrok så man kan ut och fiska utan att behöva låna en bil, men det är tunnsått med elbilar där man kan montera dragkrok. Det finns inte så många alternativ just nu som känns uppnåeliga, men detta är ungefär vad jag funderar på:
– En begagnad Tesla Model S
– En Tesla Model 3
– Köpa loss i3:an om det går, eller leasa den något år till.
– Köra fossilt ett tag tills en BMW i4/i5 eller en Volvo elbil dyker upp.

Vi får se hur det slutar!

Hur har i3:an gått över sommaren då? jo, riktigt bra, har kört en hel del på semestern och det är fortfarande lika roligt att köra med den! Det som jag inte gillar med den är sidvindskänsligheten när det blåser. Ska bli kul att testa den nya i3:an som är lite lägre och har bredare spårvidd, kanske är mycket stabilare!

Att ha laddkabeln på sidan är inte så lysande heller. Måste vid de flesta laddare stå i högerrutan för att sladden ska räcka. Ibland får man parkera lite korkat för att sladden ska nå fram… Men får man chansen att få fossilbilister att skämmas lite extra, så kan man bli tvungen att parkera så här:

När jag ska norrut så är det en del småvägar innan jag är ute på RV26 och nyligen så fick jag till ett rätt lågt snitt på den sträckan. Skulle i teorin kunnat komma drygt 18 mil i samma tempo, men det skulle nog inte bli så poppis på Nissastigen om man gled fram i under 50 knyck 🙂

Till sist så tänkte jag kolla om Ni som kör elbil brukar räkna ut snitt-farten på snabbladdarna när ni laddar? Går man över 80% i laddning så är det inte riktigt rättvist, eftersom den laddar mindre då, men jag upplever rätt stor skillnad mellan olika laddare. För min del är laddaren i Hylte snabbast och E-On:s laddare slöast. Några resultat för min del:
Clever 11-46%, 7,09kWh på 10:06 = ca 42kW/h
Clever 12-81%, 14,23kWh på 21:48 = ca 39kW/h
Eon Halmstad, 40-86%, 9,92kWh på 19:47 = ca 30kW/h
Clever X-70%, 9,80kWh på 13:10 = ca 45kW/h
E-On Värnamo XX-77%, 5,45kWh på 10:48 = ca 30kW/h
Hyltebruk (Garo) 16-50%, 7,02kWh på 9:12 = ca 46kW/h
Efter servicen (programuppdatering):
E-On Värnamo XX-71%, 7.77kWh på 12:45 = ca 36.5kW/h

Ha det gott och ladda snabbt!

Edis

6 Comments

    • Egentligen var nog det viktigaste med servicen att de gjorde åtgärderna gällande någon bränsleslang som gick en olämplig väg som jag fick brev om för några månader sedan. I övrigt var det väl oljebyte, bromsvätskebyte, några filterbyten och programuppdatering som var ”av värde”. Lite komiskt att de fick byte 2.6 liter olja när jag har kört ca 30 liter bensin under de här åren. Typ 8-9% ”oljeblandning” med andra ord 🙂

      Men det är väl dags att de lär sig serva i-bilarna på fler platser. Lite drygt att behöva åka 14 mil t.o.r. två gånger för att få bilen servad.

      MVH Johan

  1. Har räknat ett antal gånger på vilken effekt vi får in i vår 2017 94 Ah BEV. De allra flesta laddarna trycker in 48-52 kW under större delen av laddcykeln. Full fart verkar det gå upp till 93-94% ungefär sedan sjunker det som en sten, över 95% kan man lika gärna plugga in trefasladdningen på 11 kW för fortare än så går det inte.

    • Oj, imponerande! Det trodde jag inte var möjligt!
      Det låter ju riktigt bra 🙂

      MVH Johan

  2. Hej Johan!
    Jag är student vid Logistikprogrammet (YH) i Norrköping och skriver tillsammans med några klasskamrater en rapport om elbilar.

    Vi skulle behöva lite synpunkter från några som äger eller har ägt elbil (hybrid eller 100% elbil), och undrar om du skulle vilja svara på några frågor?

    Du kommer självklart att vara anonym i vår rapport och kommer enbart hänvisas som elbilsägare.

    Vi skulle vara mycket tacksamma om du vill ställa upp. Här kommer frågorna.

    • Vad har du för typ av bil (hybrid eller elbil)?
    • Varför valde du en elbil/hybrid?
    • Var det något som fick dig att tvivla lite innan köpet?
    • Hur länge har du haft din elbil/hybrid?
    • Vad är det bästa med att ha elbil/hybrid?
    • Var det något du inte räknat med?
    • Vad tycker du om laddningsmöjligheterna?
    • Vad behöver bli bättre?
    • Skulle du köpa elbil/hybrid idag igen om du stod framför det valet?
    • Om nej, varför, vad behöver bli bättre, vad saknar du (går även att svara på om du svarat ja i förgående fråga)?

    Om något känns oklart får du gärna höra av dig till mig via mail eller om du inte vill svara på någon av frågorna så hoppar du helt enkelt över den.
    Du får gärna kopiera frågorna och svara direkt under dem i ett mail till mig om du skulle kuna tänka dig att medverka.

    Tack på förhand
    Med vänliga hälsningar
    C.A

    • Hejsan C.A.

      Har svarat på dina frågor i ett inlägg på hemsidan!
      Lycka till med rapporten!

      MVH Johan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *