2

140 mil redan

Det rullar på… Har ju semester denna veckan och har farit runt lite överallt… Idag passerades 140mil och jag fick elräkningen, så jag passade på att räkna med exakta nuffror. Jag har rörligt elpris och det har ju varit låga priser ett bra tag, så alla kan inte räkna exakt så här.

Har nog räknat lite högt på Leafens förbrukning, men det bjuder jag på, det blir en bra kalkyl ändå…

Vad sägs om detta:
Leafen_140mil

Har kört lite i onödan kanske, men det visar ändå på skillnaden i kostnad…

På 2000 mil hade det stått 30303kr på min V70 och 2940kr på Leafen… Drygt 27000kr om året i besparing på bränslet…
V70:n kostar dessutom drygt 2500kr om året i skatt! Nästan lika mycket som vad Leafen drar i el 🙂

Hade jag räknat på värdeminskning och inköp hade det naturligtvis sett annorlunda ut, men det tar vi en annan gång!

Edit 2014-08-06:
Här är en skärmdump från Carwings som visar lite data från bilen:
CW_1
Carwings ligger ett par dagar efter, jag har numera passerat 160mil…

Edis

2 Comments

  1. Hejs,

    Är 1.05l/mil mot 1.4kWh/mil samma sorts körning? Att få Volvon dit upp blir enligt min erfarenhet väldigt inspirerad körning. Min egentliga fråga är väl hur mycket man behöver tänka för att nå ner till förträffliga 1.4kWh/mil i Leaf? Ekonomiskt kan det ju kvitta, men snackar vi 17mil räckvidd IRL så är det ju okej.

  2. Har 225/40 18″ på V70:n och den går enbart under litern på långkörningar, den drar snarare 1.1 under vanlig körning. Inga klass A-däck där inte 😉

    Har helt klart kört lugnare med Leafen, för nu i början känner man ju sig för och man ser ju på ett helt annat sätt hur man påverkar räckvidden genom att gasa hårdare.

    Testade att köra de 2.2 milen till jobbet på olika sätt, ena dagen lugnt och harmoniskt, då gick det på ca 15%, andra dagen låg jag på som vanligt och då hamnade jag på 19%, så körstilen påverkar mycket. Det är inte så många extra minuter man får per kW 🙂

    Jag körde 141km häromdagen och hade 6% kvar, men körde med AC och låg i lastbilsfart på motorvägen och 100-sträckorna. Passerar man 100km/h så går det åt mycket kräm.

    Kommer inte ihåg vart jag läste det, men man ska nog inte räkna med 24kWh i batteriet, mer rimligt är 22.

    Kör man i en stad eller by, känns det som att räckvidden kan bli uppåt 20 mil, iallafall när tempen har legat runt 20, när varken AC eller värmare behöver gå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *